Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må jeg lage ny gryte? haster litt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 10:24   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Romtemperatur er vel ikke en veldig bakerievennlig temperatur, er det? Det er jo godt under bakterienes kosetemperatur på 37 grader eller deromkring?

Gammel 16-09-11, 10:28   #2
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Den er jo til og med raskt nedkjølt, noe som er viktig dersom man lager mat som altså skal kjøles ned og varmes senere.
Jeg ser ikke problemet jeg altså, og jeg er egentlig rimelig sær når det kommer til mat og hygiene og sånt. Men det er snart 20 år siden jeg hadde dette som en del av pensum, så jeg husker ikke annet enn at det er viktig å koke opp, og la det putre i lang nok tid til at de evt skumle sakene som kunne ha rukket å bosette seg dør igjen før de gjør noen skade.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 10:31   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Romtemperatur er vel ikke en veldig bakerievennlig temperatur, er det? Det er jo godt under bakterienes kosetemperatur på 37 grader eller deromkring?

Delingen er eksplosjonsartet ved 37 grader, men over 10 grader gir også en veldig hurtig bakteriedeling, alt for hurtig til at man bør spise
Hentet fra http://ndla.no/nb/node/79924

Bakterier formerer seg ved deling. Under ideelle forhold kan en bakterie dele seg hvert 20. minutt. En bakterie kan da bli til en milliard bakterier på 10 timer. De fleste bakterier trives godt ved vanlig romtemperatur. Når temperaturen er mellom 10 og 40 grader, formerer bakteriene seg meget raskt. Dette kalles faresonen, og mat som står ute i denne temperaturen over lengre tid, kan bli helsefarlig

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:54.