Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Superlæreren?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 18:17   #10
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

For det første: PPT-folkene jeg har snakket med er veldig tydelige på at man ikke må ha diagnose for å få tilrettelagt undervisning. Dette fremgår såvidt jeg har fått med meg også i lovverk og Kunnskapsløft.

For det andre: For de lærerne som ganske riktig påpeker rammebetingelsene i den ordinære skolen må da dette programmet være veldig positivt om man tenker etter. For hva viser det egentlig? En superlærer? Eller hvor utrolig mye mer vi kan få ut av både lærere og elever dersom vi tilrettelegger for det? Jeg tenker at det er det siste og for meg er det jo et tydelig eksempel på hva lærere har sagt i mange år om budsjetter som ikke ivaretar barn og unges utdanning godt nok.

For det tredje: Etter å ha sittet på møter med lærer som omtrent bjeffer "Jeg er lærer - ikke terapeut!" når PPT kommer med forslag om alternative måter å kommunisere med eleven med Aspergers og språkvansker på under en-til-en-timer for å sikre at eleven forstår undervisningen og spørsmålene, tenker jeg at jeg skulle ønske noe av denne (og andre engasjerte) lærerens holdninger smittet. Vi sitter nå med en ungdom med Aspergers som har fått strykkarakter i faget som også er hans særinteresse og har vært det i mange år. Istedet for å avskrive gutten skulle jeg virkelig ønske "Jeg er lærer - ikke terapeut"-holdningen ble byttet ut med bittelitt interesse for hvordan man kan endre dette og hjelpe eleven med å jobbe rundt språkvanskene. Så jeg er glad for alle lærere som ser på programmet med nysgjerrighet. For jeg ser jo at i de tilfellene resurssene i en viss grad er der og tiltakene går mer på hvordan enn masse ekstraoppgaver, så hjelper det ikke en dritt dersom læreren er totalt uinteressert i å ta en utfordring, tenke litt nytt og kanskje til og med bry seg bittelitt om hvorvidt en elev med kjempepotensiale blir skoletaper og evt. drop out eller ikke. I så henseende er læreren i "Blanke ark" en superlærer (blant mange av de andre vi har i landet) i mine øyne og han er med på å sette fokus på hva som må til. Både i form av kompetanse, rammevilkår og holdninger.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.