Sv: Superlæreren?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Men - for å sette det på spissen, noen som møter 90% av det som skal til for å oppfylle 2-3 diagnoser og som har store lærevansker og sosiale vansker pga dette vil ikke utløse ekstra ressurser på grunn av måten ICD10-diagnosesystemet er bygget opp på?
Jeg hører jo folk si det (som i foreldre til pasienter), men jeg synes det er litt utrolig egentlig. Man kan nemlig slite ganske betydelig uten å passe inn i noen diagnosesekk.
Yes! Men barn med diagnoser utløser heller ikke ekstra ressurser. De må få fra potten til spesialundervisning - som forblir uendret uansett hvor mange diagnosebarn man har.
Det vil si at om man har flaks og det er få diagnosebarn på en skole, kan man får mye mer enn om man går på en skole med mange diagnosebarn. Jeg jobbet en gang på en skole hvor vi på samme tid hadde 1 med Cerebral Parese, 1 blind, 4 svakt fungerende autister og 3 med Downs syndrom. Da var det ikke mye til resten av elevene kan man si...