Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
Jeg kan ikke se at dette har med negative holdninger til hjemmearbeid å gjøre. Det er mange familier som velger at AS familien skal ha en skjevfordeling av oppgaver hvor en dyrker karriere og en tar seg av hus og hjem. Og det er også mange familier hvor man velger å ha en part hjemme mer som en luksusløsning. Begge deler er helt greit synes jeg. Det som er viktig her er at det blir satt lys på at det finnes to typer skap man kan bo i, ekteskap og samboerskap. Hvor det ene kan sammenlignes med å dele hybel med en studiekompis og det andre er en kontrakt om gjensidig forsørgelse. Det er veldig viktig at folk, og kanskje spesielt kvinner er klar over dette, for det er ikke rent sjelden at partnerne ser svært ulikt på hva som har foregått når det nærmer seg et brudd. Han kan se på det som at hun "går hjemme" mens han jobber og sliter og bygger opp. Og hun kan se på det som at hun bidrar til familieformuen ved å gi han fritt spillerom. Er man gift, er det ingen tvil om den gjensidige forsørgelsesplikten og det er dommer på at ulønnet arbeid også telles med ved krav om skjevdeling. For samboerskap er det stikk motsatt, og nå har slike saker blitt prøvd for høyesterett, og forskjellen på de to skapene er demonstrert med all mulig tydelighet.
Jeg vil ikke kvinner som ikke har valgt å ta ansvar for egen økonomi vondt, tvert imot. Derfor synes jeg det er kjempeviktig at dette opplyses om høyt og tydelig, gjerne i skolen sammen med annen viktig informasjon om personlig økonomi.