Sv: Får Frp mer "pepper" i media enn andre partier?
Hm, min generelle oppfatning av omtalen i Søviknes- og Vågå-saken (som er ganske sammenlignbare nå etter at ordføreren sto fram), er at Søviknes oftere ble omtalt som "FrP-ordføreren", mens ordføreren i Vågå ikke nevnes med samme spesifikke partitilknytning. Derimot får hans forhold til Stoltenberg mye omtale, som jo definitivt innebærer partifokus.
Jeg tror kanskje det er lettere å slenge på en "FrP-" på sensasjonsnyheter i de tabloide mediene, enn det er å slenge på et annet partiprefiks. Men dette er i så fall et resultat av at det partiet har dominert skandalesakene de siste årene, og dermed har det en større nyhetsverdi i seg selv at politikeren tilhører FrP enn noe annet parti. Sammenhenger, mønstre og gjentagelser er interessant. Jeg synes jeg ser en tendens til at det fokuseres på andre attributter ved politikere som gjør noe kritikkverdig, enn akkurat partitilhørighet, når politikeren tilhører et annet parti enn FrP. Dette kan f.eks. være type verv, sammenheng mellom fagområde og forseelse, lokaltilknytning osv. Unntakene blir jo selvsagt når politikeren gjør noe som blir ekstra dumt, sett i lys av partiprogrammet han forfekter, som når Solhjell sniker på toget.