Sv: I disse lavkarbotider ...
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Hvis jeg hadde invitert på boller, kaker og kaffe og det dukket opp noen som plutselig gikk på lavkarbo (som, såvidt jeg har forstått det betyr at man kutter hvetemel, stivelse og sukker for å føle seg bedre/gå ned i vekt) og de ikke kunne ta en bolle med ost, men ble stående uten å spise noe, ville jeg sett på det som sært og uhøflig, ja. Det er jo ikke slik at de blir syke av å spise det, de har tross alt bare kastet seg på siste (eller nest siste?) mote innen ernæring.
Det er veldig mange som spiser lavkarbo av helsemessige årsaker, ikke bare ifht. vektproblematikk. Det være seg migreneproblematikkk, høyt blodtrykk, diabetes 2, insulinresistens, irritabel tarm, magesår osv. Noen av disse kan bli dårlige (f.eks ved å ta seg en hvetebolle og et glass cola) og veier fordeler opp mot ulemper ifht. om en enkelt utskeielse er verdt det. For noen er ikke et migreneanfall verdt en bolle, eller tre runder med mageknip og diaré på do. Eller flere dagers utsettelse av vektnedgangen, fordi det tar tid å komme i ketose, når man først er ute av ketosen.
Jeg har bare meg selv som eksempel, men jeg har aldri vært av typen som slanker meg. Ei heller har jeg gått på ymse kurer. Det eneste jeg hadde forsøkt før lavkarbo var kosthold etter offentlige anbefalinger, dvs. mye fiber og lite sukker og fett, og ordene "slanking" ble aldri noen sinne brukt. Trender slankemessig har vært fremmedord for meg. Jeg synes det er ganske fordomsfullt og nedlatende å stemple folk som uhøflige, sære, og av typen til å slenge seg på alt av siste slankemote fordi man har valgt å prøve lavkarbo, og kjøre linja fullt ut for å se om det kan hjelpe, enten formålet er mindre migrene, mindre kropp, eller mer velvære. At mange blir selvsentrert kan godt være, men jeg synes ikke at man automatisk er selvsentrert ved å takke nei til en bolle eller ved å ta med seg eget tilbehør til mat som serveres i selskap. Det har jeg gjort utallige ganger, og det har faktisk aldri slått meg at det skulle være uhøflig. Å forvente at alle danser etter egen pipe, og tilrettelegger til minste detalj, det synes jeg er uhøflig.