Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Nettopp, Kie. Og jeg er ikke enig i at man skal kunne sykemeldes på grunn av sorg.
Om sorgen påvirker arbeidsførheten i en periode, synes jeg man bør kunne det fremfor å feildiagnostisere. Det er vel en del som har slitt med tidligere "depressive episoder" knyttet til helt konkrete hendelser som sliter veldig med å få pensjonen sin av f.eks. Statens Pensjonskasse når de senere får en reell psykisk sykdom. Senest for noen dager siden kunne man vel lese i media om en tidligere FN-soldat med PTSD og gjentatte innleggelser som følge av det, som har kjempet uten hell for rettighetene sine fordi han for mange år siden hadde en "depressiv reaksjon" i forbindelse med en skilsmisse.
Selv måtte jeg også slåss litt da jeg knakk sammen pga. alvorlig jobbmobbing over tid og det viste seg at jeg flere år tidligere hadde en "depressiv reaksjon"/utbrenthet i papirene. Det var litt av en jobb å dokumentere at dette var to forskjellige ting og at min tilstand for flere år siden var symptomer på lavt stoffskifte. Jeg måtte rett og slett overbevise om at dette ikke var en "slumrende tilstand" og "svakhet" jeg hadde i meg før jeg begynte i jobben. Jeg kan bare tenke meg hvordan det hadde vært om jeg hadde hatt noe enda mindre konkret enn stoffskifte og blodprøver å vise til. Eventuelt ikke hadde hatt såpass mye annet dokumenterbart som beviste hvor velfungerende jeg hadde vært når stoffskiftet var tatt hånd om, samt en psykolog som hadde såpass kompetanse på temaet og kunne klippe det ut i papp for pensjonskassen.
Det jeg vil frem til er at så lenge "psykisk-diagnoser" og beskrivelser i journalen blir tillagt såpass vekt ved eventuelle fremtidige ytelser og rettigheter, så bør det også være mer konkret og korrekt enn det det brukes per i dag. Jeg har inntrykk av at de nå har blitt en slags "potet"-kode som brukes i fravær av en mer presis kode. Og da synes jeg vi bør få på plass de mer presise kodene fremfor å bruke psykiatridiagnoser ukritisk.
I tillegg er jeg jo opptatt av at folk ikke skal være redde for å oppsøke fastlegen sin og være ærlige med hvordan de har det, også i livskriser. Da bør i grunnen risikoen for å ende opp med psykiatridiagnoser og miste rettigheter i fremtiden minimeres.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|