|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
rakkarpus
|
Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund
Når det hadde gått så mye tid ja. Men hvis hun hadde blitt fløyet direkte til et sykehus med utstyr for å behandle henne på optimal måte kunne jo svaret vært et annet.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 12-10-11 kl 10:03. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
rakkarpus
|
Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i KristiansundJeg oppfatter ikke denne saken som noenn tabloidisering av at hun ville overlevd hvis hun hadde fått rett behandling. Mora sa jo det får vi aldri vite, men hun fikk ihvertfall ikke muligheten til å overleve når det ble som det ble.
|
|
|
#3 |
|
Protonterapeut
|
Det er for så vidt greit, men det krever jo tross alt lik kompetanse og likt utstyr over alt.
|
|
|
#4 |
|
rakkarpus
|
Kanskje i denne saken men ikke alle. Behandling ved hjerneslag er feks ulik. Ved noen helseforetak har man slikt utstyr som er nødvendig i ambulansene, og pasientene får behandling hjemme. Andre steder må man inn til sykehus. Unødvendig tid går, og man får oftere dårligere resultat. Fått inntrykk av at i feks tilfellet jeg nevner her står det på viljen og at man i dette tilfellet godt kunne hatt masjonale retningslinjer.
|
|
|
#5 |
|
Søt og rar
|
Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i KristiansundJeg har jobbet på sykehuset i Kr.sund og bodde i byen halvannet år. Jeg ble helt ute av meg da dette skjedde i fjor, så forferdelig trist i seg selv
|
|
|
#6 |
|
Søt og rar
|
Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i KristiansundJeg skjønner forresten ikke at helikopterlegen i det hele tatt spurte legen på sykehuset om de hadde utstyr til intravenøs oppvarming. Det handler jo om uvitenhet når man ikke vet at dette er noe bare de aller største sykehusene har. Hjerte-lungemaskin er ikke noe man finner på et hvert sykehus.
|
|
|
#7 |
|
Rockesøster
|
Det var AMK-operatøren som spurte anestesilegen på Kr.s etter muligheter for invasiv oppvarming, ikke helikopterlegen (det var nok han som gjorde henvendelsen til amk uansett). |
|
|
|
|
|
#8 |
|
rakkarpus
|
Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i KristiansundDet er jo det som må være så fortvilende for pårørende, at det ble gjort så mange feil.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 12-10-11 kl 10:35. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Ah, sånn og forstå!
Legene på helikopter kan også være utenlandske evt. helt ferske, eller bare ikke kjent med rutinene, så jeg synes ikke det er så rart at de ikke vet dette. Uvitenhet vil jeg ikke kalle det. H*n var usikker og spurte.
|
|
|
#10 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Legene og redningsmannen på helikopteret burde vite dette og personellet på luftambulansene ivertfall på østlandet er erfarne leger og redningsmenn med en god innfasing og opplæring i jobben dem skal gjøre. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Altså, det er jo en nasjonal luftambulanse, så helikopteret i Arendal kan regne med å fly til Haukeland og helikopteret i Ålesund kan regne med å fly til Tønsberg, så jeg synes det er rart å forvente at helikopterkruet skal vite om alle rutiner på samtlige sykehus i Norge. Det er det man har radio og andre kommunikasjonsmidler til.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|