Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer
Opprinnelig lagt inn av Wix, her.
Men dette med at legen skal gi erklæring på at man har en syk unge er jo helt fjernt egentlig. På den ene siden skjønner jeg at legen ikke vil gi ut erklæringer på telefon uten å ha sett det selv. Men man kan jo ikke ta med en spyende unge på venterommet bare fordi at legen skal se spyet?
Det er det samme med at man må ha legeerklæring på at man fortsatt ammer slik at arbeidsgiver kan gi ammefri. Min lege skrev noe sånt som at "Mor sier hun fortsatt ammer" i sin erklæring, og hva slags erklæring er det egentlig?
Jeg fikk min sånne fra helsesøster, der har jeg jo i det minste gått nesten månedlig og svart på at "jada, h*n fullammes" det første halvåret , og deretter "jada, vi har begynt med fast føde slik og sånn, og ammer i tillegg sånn og slik". Men for all del, jeg kunne jo glatt ha løyet da.
dog gidder jeg ikke lyve i månedsvis for å få ammefri, og helsesøster srkev uten å mukke et skriv på at jeg fortsatt ammet førstemann etter 9 mnd (min arbeidgiver krever nemlig det dersom man vil ha ammefri etter at barnet er 9 mnd. Og ja, mine barn ammes absolutt lenger enn de er 9 mnd, jeg hadde ammefri til han var et år sist), og det forventer jeg at den nye Hs gjør denne gangen også, vi skal på kontroll neste uke, da tenker jeg å be om den, siden jeg ellers ikke skal tilbake før ungen er ti mnd.
Men, ja, hva er verdien av at en fastlege som ikke aner om jeg ammer, skriver at jeg ammer? Skal jeg presse ut litt melk så legen får se at jeg har melk? Og tilsvarende er jo verdien av en telefonbasert "ungen er syk"-greie, og det er jo som det påpekes idioti at spysyke unger skal spy på venterommet (hodet mitt fikk fingrene først til å skrive "smitterommet" ) for at legen skal skrive at de er syke... Muligens er det litt mer rett å si at SYSTEMET er lite smidig da, ikke arbeidsgiver i seg selv. Men man vet jo at det engang er slik, særlig for de med flere unger, at ting gjerne kommer litt på løpende bånd...