Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Men blir det det da?
Og arbeidsgiver kan være rigid, det er jo penger ut av lomma på dem - men det er vel opp til legen hva som skal skje på venteværelset, ikke arbeidgiveren.
Samfunnet som helhet taper i hvert fall på at man drar med seg en skokk spysjuke unger på et legekontor hvor andre syke mennesker oppholder seg fordi arbeidsgiver er rigid og ikke har tillit til at ungene har spysjuke når foreldrene forteller det.
Er det snakk om dag 4 på tredje omgangssyken i løpet av kort tid så skjønner jeg at arbeidsgiver vil ha litt dokumentasjon, men jeg synes arbeidsgiver som krever legemelding på dag 4 for omgangssyke er virkelig rigide og dem som gjør det tenker jeg har lite tillit til arbeidstakeren.
Noen prosjekter som går på sykefravær viser at nettopp tillit bidrar til å redusere fravær og misbruk.
Om barnet har vært syk i 3 dager og stopper å spy så bør det være hjemme ett døgn til. Da må man ta et noenlunde oppgående barn til legen og prøve å overbevise legen om at barnet har vært dårlig og få en erklæring på det.
Jeg synes det er lange nok køer på legekontor og synes det er virkelig misbruk av akutte timer å kikke på en unge som hadde omgangssyke dagen før... hvis vi snakker om samfunnsøkonomi og misbruk.
Jeg hadde blitt sur om sjefen min hadde krevd erklæring på omgangssyke for ungene. Heldigvis er han ikke så dum.. Sterkt uttrykk, men jeg synes det er dumskap å kreve at folk skal ta unger med til legekontor unødvendig når de og samfunnet rundt har best av at ungen er hjemme.
|