Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Ja det gjør det.
Det er ikke så lett for en lege å bevise at en pasient er syk. Ergo vil jeg ikke kalle legeerklæringer for bevis i det hele tatt med mindre det er objektive kriterier tilstede.
Sykmeldingssystemet må derfor også baseres på tillit til at det pasienten forteller legen stemmer.
En pasient kan fint dikte opp en langvarig depresjon. I tilfeller med langvarig sykdom har man nå et system med kontaktmøter og hvor også legen involveres i prosessen når det gjelder sykmeldte. Selv da må arbeidsgiver og lege ha tillit til at pasienten snakker sant og ikke bare lurer seg til et gode.
).
Det å trekke hele sykmeldingsordningen i tvil er en ganske annen debatt. Mye av grunnen til at det stadig endres på oppfølgingskrav både for lege og arbeidsgiver, er jo nettopp at dette systemet som nærmest kun baserer seg på objektive synsinger fra pasient, ikke fanger opp hva som er fleip eller fakta.
Som abeidsgiver gjennom 10 år sier det seg selv at det sykmeldinger jeg kunne tenkt meg å nektet å godta (arbeidsgiver kan bestride sykmeldinger), men nettopp på grunn av dette tillitsaspektet mellom lege og pasient, så har jeg selvfølgelig ikke gjort det. Det er en grunn til at det kreves en legeuttalelse når det gjelder tilfeller som krever langvarig fravær fra arbeidet. Så får man heller finne løsninger på hvordan denne dokumentasjonen kan kvalitetssikres i større grad enn det som gis inntrykk av i dag.