Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-11, 14:17   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Jfr aml så er det ikke legeerklæring som er kravet, men erklæring på hvorfor ikke den andre forelderen kan ta sin andel av syktbarndagene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:31   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jfr aml så er det ikke legeerklæring som er kravet, men erklæring på hvorfor ikke den andre forelderen kan ta sin andel av syktbarndagene.

Og den saken er grei synes jeg. Det trenger man ikke å dra spyende barn til legen for å bevist.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:50   #3
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvor i arbeidsmiljøloven fant du dette, forresten?

Og, her snakker vi om to forskjelige ting. Dette du sikter til er når den andre foreldren er hjemmeværende eller er student og ikke har mulighet til å ta ut "sine" sykt-barn-dager, altså at foreldrene ikke kan dele på det. Om man da allikevel må ha legeerklæring er dog ikke så lett å si.

For "vanlig" egenmelding gjelder flg, fra rundskrivet til folketrygdlovens kapittel 9:
Fra og med fjerde kalenderdag må barnets sykdom dokumenteres med en er*klæring fra legen. Legen skal i slike tilfeller skrive en erklæring som bekrefter barnets sykdom. Legen bør ikke skrive ut sykmeldingsattest for foreldrene, i det dette kan medføre at antall fraværsdager medregnes i antall dager for for*eldrenes egen sykdom .
...
Arbeidsgiveren kan kreve erklæring fra lege før det er gått tre dager, eventuelt fra og med første dag, dersom han har rimelig grunn til å tro at en arbeidstaker har krevet omsorgspenger uten at fraværet skyldtes barns sykdom. En slik be*slutning gjelder bare fremtidige fravær og må tas opp til ny vurdering når det er gått 6 måneder,

fra nav.no (min utheving):

Arbeidsgiveren din har ansvar for å betale omsorgspenger i 10 dager pr. kalenderår.
For å få rett til omsorgspenger fra arbeidsgiver, må barnets eller barnepassers sykdom dokumenteres med egenmelding.
Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiver kreve at barnets eller barnepassers sykdom dokumenteres med legeerklæring.
Når NAV skal utbetale omsorgspenger kreves det at barnets sykdom eller barnepassers sykdom er dokumentert med legeerklæring.

Og fra folketrygdloven (min utheving):

Arbeidstakeren kan gi skriftlig eller muntlig egenmelding for de første tre kalenderdagene i hvert enkelt tilfelle. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve at barnets eller barnepasserens sykdom blir dokumentert med legeerklæring.

...og fra rundskrivet til kapittel 9 i folketrygdloven:

Ved fravær i inntil tre kalenderdager har en arbeidstaker rett til omsorgspenger etter § 9-5 uten å fremlegge legeerklæring om barnets sykdom. Det er en forutsetning at de øvrige vilkår for ytelsen er oppfylt. Egenmelding må også i slike tilfeller gis første fraværsdag innen arbeidstidens slutt, jf. § 8‑7 nr. 1. Det stilles ikke krav om to måneders ansettelsesforhold før det foreligger rett til å benytte egenmelding, slik som ved egen sykdom.

Det du sikter til står også i rundskrivet til trygdelovens paragraf 9.5:
Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger. Arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve dokumentasjon for at ektefellen eller samboer ikke kan ha tilsyn med det syke barnet, f.eks. sykmelding av den hjemmeværende ektefelle eller samboer, attest fra skole e.l., se § 9-7 med kommentarer.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:59   #4
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

smilefjes, når jeg nå først er i farta

Fra rundskrivet til trygdelovens paragraf 9:
Omsorgspengene kan etter avtale fordeles forholdsmessig på hver av foreldrene på grunnlag av faktisk avtalt samvær, se § 9-6 femte ledd. Etter § 9-6 sjette ledd kan foreldre som er alene om omsorgen overføre inntil ti stønadsdager til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Partnerskap likestilles med ekteskap, se folketrygdloven § 1-5 andre ledd.

Dette står i trygdelovens paragraf 9.6, 6. ledd:
Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig melding om overføringen.

Så er vel spørsmålet hva de regner med som "alene med" da.

Gammel 22-10-11, 21:08   #5
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Men som jeg har sagt tidligere, dette regelverket _beskytter_ også de som evt. kunne se ut til å utnytte systemet da. Fordi det er likt for alle. Eller dvs, enkelte arbeidsplasser er åpenbart mere rigid enn andre - min statlige arbeidsgiver er f.eks svært rigid.

Men jeg er alene med lillegutt og har altså 40 dager i året. Hadde jeg hatt ett barn til med spesielle behov hadde jeg hatt 60 (!!) sykt barn-dager i året. Det er 25% av et arbeidsår, det!

Selvsagt må det være mekanismer så alle, meg inklusive, er sikre på at det ikke blir misbrukt. Også slarvedamene som kunne kommet til å mumle (hvilket de forsåvidt gjør) om at jeg _vet om_ sykt barn - dager på forhånd og plotter dem inn i kalenderen pga fravær fra jobb, må pent finne seg i at slik er det. I perioder har jeg vært borte 1- 2 dager i uka pga "sykt barn" som slett ikke har vært sykt i det hele tatt, men som er midt oppe i utredning og det er masse møtevirksomhet rundt hans sykdom og hva-har-du. Og så smeller jeg til med etpar dager opplæringspenger innimellom da, og kanskje litt pleiepenger. Ja, og egen sykdom da.
Det er gudskjelov et regelverk som styrer det, og ikke skjønn. Skjønn kan skape misunnelse, drittslenging, urettferdighet, mobbing, osv.

Og ja, har du 3 unger med spysjuka i eninga, så er det kjipt. Det skjønner jeg og. (men for å sette det på spissen er det rimelig kjipt å sitte med en dævvsjuk unge på sykehus - og i mitt tilfelle spøy ungen blod og gruff i eninga- og bli møtt med "ja du koooser deg da bare hjemme du, på statens regning, du kunne jo gjort litt nytte for deg da" fra disse fehuene/skvaldrehønene som ikke skjønner en dritt. For tro meg, de finnes. Da er det rimelig kjekt å kunne smelle i bordet med at _legen_ er med på laget, at jeg har sendt papirer til arbeidsgiver forlengst, at det eksisterer en paper trail)

Men samtidig, det er derfor vi kan _ha_ disse rettighetene, fordi de er ettprøvbare og fordi mistenksomme arbeidsgivere har muligheten til å sjekke om de ønsker. (og nettopp at de har den muligheten gjør sannsynligvis at de sjekker mindre ofte).

Og det er ikke snakk om ubetalt fri da, det er snakk om full lønn - masse penger, faktisk.

Sist redigert av m^2 : 22-10-11 kl 21:15.
Gammel 22-10-11, 21:17   #6
m^2

m^2 sin avatar

Standard

jeg hisser meg visst litt opp over disse sykedagene

Men det er bare at vi er så sinnsykt, sinnsykt heldige her i Norge, som har det sånn... og at jeg har fått min andel av kjipe tilbakemeldinger på at jeg har mange av dem.

Gammel 22-10-11, 21:28   #7
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Å være grusom og rigid sjef inbiller jeg meg kreves langt mer i større bedrifter med flere ansatte. Om man skal synse eller være snill med f.eks. 40 ansatte, så sier det seg selv at det kan skape problemer for arbeidsgiver. Derfor er jeg helt enig med Billa, m^2 og eventuelt andre. :skummet tråden:

Jeg er selv grusom og rigid. Og det har ført til at jeg faktisk har avdekket juks. Til og med med sykt-barn-dager. Det er veldig dumt å ringe inn med beskjed om sykt barn, for deretter å sende det "syke" barnet i barnehagen, og ta dagen sin fri. For eksempel.

Gammel 22-10-11, 21:34   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Å være grusom og rigid sjef inbiller jeg meg kreves langt mer i større bedrifter med flere ansatte. Om man skal synse eller være snill med f.eks. 40 ansatte, så sier det seg selv at det kan skape problemer for arbeidsgiver. Derfor er jeg helt enig med Billa, m^2 og eventuelt andre. :skummet tråden:

Jeg er selv grusom og rigid. Og det har ført til at jeg faktisk har avdekket juks. Til og med med sykt-barn-dager. Det er veldig dumt å ringe inn med beskjed om sykt barn, for deretter å sende det "syke" barnet i barnehagen, og ta dagen sin fri. For eksempel.

Hø hø, hvordan fant du ut av det?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.