Sv: Orlando høsten 2011 - anbefalinger?
Jeg må bare takke for alle tips, nok en gang! Vi kom hjem i går, etter tre fantastiske uker i Florida! Jeg er helt forelsket i stedet, og vi skal definitivt tilbake! Både barn og voksne har storkost seg, så dette anbefales. Jeg har aldri før hatt en ferie som har hatt "alt" på samme måte. Flyturene gikk som en drøm, og barna var helt eksemplariske.
Sånn kjapt og greit:
Clearwater Beach: Fantastisk strand! Kjøreturen ble litt drygere enn forventet, med en noe varm og lei ettåring i baksetet (foreldrene kom på etterhvert at solblendingsgardin på bilvinduet ville gjort seg... ).
Disney World: Vi var i Magic Kingdom, Epcot, Disney Hollywood Studios, Typhoon Lagoon, og T-Rex Café i Downtown Disney. Av parkene er nok Magic Kingdom og Typhoon Lagoon det vi kommer til å huske best. Sistnevnte var en utrolig fin vannpark! Epcot var mildt sagt litt hardt i 30 varmegrader og to små barn. Det var meldt overskyet og litt kaldere den dagen, men værvarselet slo ikke til. Disney Hollywood Studios var helt greit, men ikke noe jeg hadde gjort om igjen. T-Rex Café var utrolig, og jeg kommer aldri til å glemme ansiktene til guttene når vi gikk inn. Poden ble stum og storøyd, mens minsten hylte høyt i begeistring. Hele kaféen er, seriøst, full av "levende" dinosaurer. Det er som å være i en underjordisk grotte, og ca hvert 20 minutt går lysene av, og alle dinosaurene "vekkes til live" samtidig. Helt spesielt! Det får nesten bare være at maten bare var av typisk park-standard.
Sea World: Magisk dag for både store og små. Å få mate delfinene er nok høydepunktet, og Johannes hylte av fryd hele Shamu-showet. Opphavet likte de to berg- og dalbanene, Kraken og Manta.
Universal's Islands of Adventure: The Wizarding World of Harry Potter Det var så mye større og mye mer detaljert enn jeg hadde sett for meg! Da vi stod i kø til "The Forbidden Journey" stod vi bak ei som må karakteriseres som "blodfan", og hun var praktisk talt på gråten. Av lykke. Det kan forstås. Til og med gubben, som ikke er Harry Potter-fan i det hele tatt, synes det var beste delen av parken. Dog ristet han oppgitt på hodet over milelange køer foran bodene som solgte tryllestaver og butter beer.
Etter å ha vært i Harry Potter-delen, så gjorde man jo den oppdagelsen at det var der alle de besøkende i parken var, for køene ellers var mye kortere. Vi hadde Quick Pass, men de var kun nødvendige i Harry Potter-delen, selv om man gjerne skipper 10-15 minutters køer også... Da vi kom ut av Hogwarts var ventetiden til "The Forbidden Journey" på 75 minutter. På en torsdag, i lavsesong...
Resten av parken var ok, men jeg synes Islands of Adventure var litt masete og langt fra lige gøy som Magic Kingdom og Sea World. Og når det står "You may get wet" i Islands of Adventure, så betyr det at de bokstavelig talt spyler deg kliss gjennomvåt. Ikke bare at du muligens blir truffet av en vannsprut her og der.
Vi shoppet jo en del, og koffertene var stapp fulle på vei hjem. Til tross for at vi kjøpte en koffert ekstra. 
Vi fløy forresten KLM/Delta (Stavanger - Amsterdam - Detroit - Orlando). Det var veldig greit og knirkefritt, selv om jeg ser at det kunne vært en fordel å slippe mellomlandingen i USA. Likevel var det langt mindre styr enn vi var forespeilet, og siden flyet fra Amsterdam var noe forsinket så holdt Delta igjen flyet til Orlando for oss (i 15 minutt). Jeg så jo at vi slapp lett unna, når vi har barn som ikke gråter, men bare sovner når de blir trøtte. Poden merket vi knapt at var med ombord, mens minsten delte vi jo på å ha i fanget. Det gikk veldig, veldig greit.
Sist redigert av Niobe : 24-10-11 kl 15:01.
|