Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Din(e) favorittjulekake(r)!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-11, 21:32   #22
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Nøtte og Amaretto biscotti, disse er enkle og har mye nøtter.
2,5 dl hvetemel
1,5 dl sukker
1 ts bakepulver
100 gr valnøtter
100 gr mandler
1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
2 egg
2 ss Amaretto eller annen likør, blir mest annet. Fant ikke Amaretto på Italiensk tax free engang.

Jeg hakker nøttene med kniv, liker de litt grove. Blander det tørre, lager grop til egg og likør. Trykker deigen til en pølse inni plastfolie med hvetemel på, dette er klissete. Stek deigen som pølse på 180 gr i 30 min. Avkjøl litt før den skjæres i 1 cm tykke skiver. Det blir et brett skiver som stekes på 140 grader i ti min på hver side.

Hvite julemenn til barna
100 gr smør
75 gr sukker
1 1/2 dl lettrømme
100 gr potetmel
1 1/2 ts hornsalt
200 gr hvetemel

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett rømme og potetmel. Bland hornsalt inn i deigen og elt det inn. Settes i kjøleskap 20 til 30 min. Kjevle deigen 4 mm tykk. Stikk ut figurer som stekes midt i ovnen på 200 gr i ca 5 min. Vi dekorerer med rosa melis. Jentene fant disse i en kakeboks flere mnd etter jul, mmm.... kjempegode!

Pepperkaker med futt, blanding av flere oppskrifter fordi jeg liker deig av kokt sirup og sukker og masse krydder.
1 1/2 dl sirup
1 1/2 dl brunt sukker
1 1/2 dl kremfløte
3 ts kanel
2 ts kardemomme
2 ts nellik
2 ts ingefær
1 1/2 dl smeltet smør
1 ts natron
9-10 dl hvetemel

Varm smør, sukker og sirup til alt sukker er smeltet. Hell i fløte. Sikt i det tørre. 175 gr i ca 7 min, varierer mye med tykkelsen. Jeg pakker deigen i 4 deler, plastfolie med hvetemel på innsiden. Da er de lett å komme igang med. Men jeg fikk klumper i deigen da jeg siktet inn det tørre, tips?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.