Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Apropos kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 18:29   #1
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos kirken

Jeg har ikke peiling, men jeg tror man kan det.
Eneste jeg vet er at man før i tiden, ikke gravla barn som døde før de ble døpt på kirkegårder.

Gammel 03-10-06, 18:35   #2
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Du mener en seremoni med prest? Eller at man skal begraves på en kirkegård? Eller hvor seremonien foregår?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:37   #3
Isa
--

Isa sin avatar

Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Her er det noen svar:
http://www.kirken.no/Bakgrunn/medlemskap_i_kirken.cfm
(under kirkelig gravferd)

Og her:
http://www.human.no/templates/Page____365.aspx

Gammel 03-10-06, 18:39   #4
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Du mener en seremoni med prest? Eller at man skal begraves på en kirkegård? Eller hvor seremonien foregår?

Alt! Selv om jeg egentlig skjønner at man får ligge på en kirkegård. Hvor ellers, liksom?

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:45   #5
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sitat:

Kirkelig gravferd blir som regel ikke foretatt når avdøde har stått utenfor kirken. Dersom de nærmeste pårørende ønsker kirkelig medvirkning ved gravferden, har presten adgang til å forrette kirkelig gravferd.

Så min mann som ikke er medlem i statskirken får ikke en verdig begravelse?
Så vi må bare grave han ned i bakken på kirkegården å gå?

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:47   #6
Isa
--

Isa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Neida, les på linken fra www.human.no

Gammel 03-10-06, 19:51   #7
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Neida, les på linken fra www.human.no

Joda leste der men ble litt forvirret.

Hvor holdes en humanetisk begravelse da?

Vet at folk som eks hører til sånne andre kristne organisasjoner har "gudstjenesten" i lokalene sine og så gravlegges de på kirkegården.

Men humanetisk forbund har ikke noe organisasjon her.

På siden til kirken står det at om man ikke er medlem i kirken så kan man ikke være fadder, turbo sin fadder er ikke medlem i kriken men det var aldri noe spørsmål om det når vi døpte turbo...

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:02   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg trodde problemet snarere var at man ikke hadde gode alternativer.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 22:49   #9
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Jeg har vært i flere begravelser/bisettelser i regi av HEF. De har på alle måter vært like verdige som arrangementer i regi av kirken. Verdigheten er ikke betinget av prestens tilstedeværelse, slik jeg ser det.

Gammel 03-10-06, 18:48   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke medlem i statskirken. Jeg giftet meg i kirken og barna mine er døpt i kirken (det er jo egentlig irrelevant i forhold til det du spør om ettersom mannen min er medlem av statskirken). Jeg har forstått det som om det er opptil den enkelte prest om h*n vil begrave en person som ikke var medlem av statskirken. Jeg tror ikke det er noe i veien for at kirken kan brukes som begravelseslokale eller at vedkommende kan begraves på en kirkegård.

Gammel 03-10-06, 20:03   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kirkerommet kan ikke brukes som begravelseslokale for andre enn de som har en kirkelig gravferd.

Nei, men man kan ha en kirkelig gravferd selv om man ikke er medlem av statskirken dersom presten går med på det, eller?

Gammel 04-10-06, 12:29   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Kirkerommet kan ikke brukes som begravelseslokale for andre enn de som har en kirkelig gravferd. Hvis ikke kommunen har et godkjent gravkapell så har kommunen likevel plikt til å stille et lokale hvor man kan ha en gravferdsseremoni. Noen steder er dette en kommunestyresal, samfunnshus, kulturhus eller andre egnede lokaler i kommunen. Hvis kirkegården som ligger rundt kirken er eneste gravsted i kommunen så føres kisten fra dette lokalet og til kirkegården.

Kirkegårdene er kommunalt drevet og alle har rett til gravsted der. Det er bare selve kirkerommet det ligger restriksjoner på.

Jeg vet at de avvigsler kirkerommet i noen kommuner for å kunne utføre ikke-kirkelige gravferdsseremonier der det er ønskelig, og så viglser de det igjen etterpå. Vi lærte om det under konfirmasjonsundervisningen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 12:30   #13
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg vet at de avvigsler kirkerommet i noen kommuner for å kunne utføre ikke-kirkelige gravferdsseremonier der det er ønskelig, og så viglser de det igjen etterpå. Vi lærte om det under konfirmasjonsundervisningen.

Jøss Hvordan gjør man det?

Gammel 04-10-06, 13:09   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i kommunen er gravkapellet vigslet for lenge siden. Vi har ingen ritualer for avvigsling av kapellet før HEF skal bruke det. Jeg regner ikke med at HEF heller driver med avvigsling. Det ville i såfall vært en megaoverraskelse

Jeg synes både vigsling og avvigsling er så kult. En anelse ordentlig magi, liksom; det er det ellers ikke så mye av i kirken her til lands. (Og det ville jo være rart om HEF bedrev mot-magi, dert høres ikke ut som det passer helt inn i det de sier at de står for. Eller kanskje det er en slags sabotasjevirksomhet? Snike seg til å avvigsle lokalet før de overlater det til kirken igjen? )

Gammel 04-10-06, 13:15   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes både vigsling og avvigsling er så kult. En anelse ordentlig magi, liksom; det er det ellers ikke så mye av i kirken her til lands. (Og det ville jo være rart om HEF bedrev mot-magi, dert høres ikke ut som det passer helt inn i det de sier at de står for. Eller kanskje det er en slags sabotasjevirksomhet? Snike seg til å avvigsle lokalet før de overlater det til kirken igjen? )

Ble litt skuffet over at det gikk ut på noe så kjedelig som å dekke til symboler. Så for meg noen heftige ritualer her ...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.