Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Jeg er mest overrasket over at så mange er overrasket. Jeg synes han har virket klin sprut sprø hele veien, og har syntes det har virket åpenbart at han lever i en helt alternativ virkelighet. Jeg irriterer meg litt over at Per Sandberg og flere hauser opp dette til å være en feil og ren tragedie for alle de rammede og pårørende nesten før rapporten er kommet ut og fordøyd. De pårørende har allerede understreket at de er forskjellige folk med forskjellige meninger og behov. Info som har kommet fram i dag viser at rammede og pårørende har fått helt ulike reaksjoner på informasjonen om at gjerningsmannen ikke er strafferettslig tilregnelig.
Man kan selvfølgelig diskutere om det burde ha vært flere sakkyndige (hvorfor lar man ikke flere jobbe parallelt i en såpass stor sak, og lar de lage flere konklusjoner - for deretter å sammenligne konklusjonene?), men jeg tror at man kan sette inn så mange sakkyndige man vil uten at konklusjonen blir endret. Jeg kan ikke forstå at det utgjør noen forskjell om man har blitt psykotisk på grunn av dataspill eller av andre grunner. Jeg har heller ingen tro på at man må ha kjempekompetanse på dataspillverdenen for å kunne avgjøre om en person er psykotisk (og paranoid schizofren) eller ei.
Jeg har uansett stor sympati for alle som berøres av denne avgjørelsen. Jeg forstår godt at det kan føles vanskelig med nye vurderinger hvert tredje år, og at gjerningsmannen ikke får straff i tradisjonell forstand.