Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-11, 01:01   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Jeg regner med at de som har satt diagnosen vet mye mye mer om ABB enn hva vi andre vet. De har antakelig hørt mye rare utsagn, hvilket i og for seg forsvareren til enhver tid også har fortalt om. Jeg regner med de er flinke fagfolk, og derfor vet hva de driver med. Og jeg regner med det er svært lenge til han slipper ut.

At haugevis av legfolk er sjokkerte, skuffet og alt mulig annet er lite relevant. Det er ikke vi som har snakket med ham.

Gammel 30-11-11, 01:23   #2
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg regner med at de som har satt diagnosen vet mye mye mer om ABB enn hva vi andre vet. De har antakelig hørt mye rare utsagn, hvilket i og for seg forsvareren til enhver tid også har fortalt om. Jeg regner med de er flinke fagfolk, og derfor vet hva de driver med. Og jeg regner med det er svært lenge til han slipper ut.

At haugevis av legfolk er sjokkerte, skuffet og alt mulig annet er lite relevant. Det er ikke vi som har snakket med ham.

Enig. De som har snakket med ham er ikke overrasket. Bare det at han ville holde en tale til ofrene og de pårørende i det første åpne rettsmøte om at de var martyrer, sier jo litt om hvilke vrangforestillinger han har.

Selv var min første innskytelse da jeg så første meldingen om at han var utilregnelig, at det tross alt var en lettelse. En slags forklaring på hvordan det i det hele tatt er mulig å gjøre noe sånt, og fremdeles mene at det var riktig. Barna mine har spurt meg om hvordan det er mulig å gjøre noe sånt, og svaret mitt har da vært at han er "syk i hodet sitt".

Jeg har selv en venn som fikk diagnosen schizofren og h*n er frisk nå, takket være medisiner og en del måneders innleggelse og lang oppfølging. H*n trenger kun å gremme seg over alle de rare tingene h*n fortalte til folk mens h*n var syk, og all gjelda h*n nå betaler på. Jeg synes det er beundringsverdig bare det. Å skulle bli "frisk" og vite hva ABB har gjort, er jo i en helt annen skala.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 10:47   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nå er det noen fagfolk som stusser også da.

That aside, jeg ønsker ikke at han skal i fengsel for en hver pris. Personlig ønsker jeg han selvfølgelig ikke noe godt, men jeg ønsker virkelig ikke at staten Norge skal oppheve viktige rettsprinsipper for å få hevn. Hevn skal ikke være et element her. Sandberg har jo virkelig bevist at han er ingenting mer enn en skikkelig, inn-i-hampen dustemikkel, selv om jeg tror utsagnet hans også denne gangen appelerer til ganske mange i FrPs velgerskare.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 10:53   #4
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå er det noen fagfolk som stusser også da.

Men det er vel like fullt fagfolk som uttaler seg basert på det de har lest i avisen og hørt om saken, ikke en rekke samtaler med siktede og hans nærmeste krets og utskrift av politidokumentene.

Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:05   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Men det er vel like fullt fagfolk som uttaler seg basert på det de har lest i avisen og hørt om saken, ikke en rekke samtaler med siktede og hans nærmeste krets og utskrift av politidokumentene.

Absolutt. Det var ikke ment som å så tvil om de sakkyndiges kredibilitet, men som et svar på Pelles innlegg om "legfolk som synser". Jeg har ikke kunnskap nok til å vurdere deres avgjørelse, verken basert på det som har kommet frem i avisene, eller fagkunnskap.

Jeg syns allikevel det er viktig at rapporten vurderes nøye av folk med kunnskap, og syns det er litt merkelig med alle som nå kommer med "ja, dette har jeg da visst heeeeele tiden", for jeg syns ikke det er helt åpenbart at han ikke er tilregnelig.

Jeg er selvfølgelig ikke for at syke folk skal pælmes i fengsel, bare fordi det de har gjort er jævlig. Men jeg vil heller ikke at noen skal "unnskyldes" (i mangel av bedre ord) som syke, bare fordi vi syns det de har gjort er så utenkelig.

Gammel 30-11-11, 11:11   #6
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg syns heller ikke at det var åpenbart, men så har jo de som skrev rapporten fått enda mer innsikt gjennom sin utredning. Jeg vet jo litt om disse tingene fra før, og jeg tenker jo nå at jeg burde ha skjønt at det var noe sånt før, at det ikke bare var politikk - når han har skrevet et så utfyllende og vasete manifest,ville at regjeringen skulle gå av, trodde at han skulle bli drept/torturert i av norsk politi/fengselspersonale etc. Men jeg tror jeg, og flere med meg, var litt for opphengt i dette høyreekstremistiske miljøet og hvor farlige de er. Altså, de er fortsatt farlige, men dette ser ut som at en gærning bare har plukket en del av ideene deres og gjort noe (enda mer) sykt ut av det. Jeg tror at en litt mer venstreorientert schizofren sikkert funnet på tilsvarende sykt med venstre-ekstremistiske ideer.

Hele saken er i grunnen bare dypt tragisk for alle involverte parter.

Gammel 30-11-11, 11:18   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg tror at en litt mer venstreorientert schizofren sikkert funnet på tilsvarende sykt med venstre-ekstremistiske ideer.

Vel, da skulle vedkommende være ganske mye mer venstre-ekstrem, enn "litt mer venstreorientert", gitt.

Selvfølgelig så vil ikke de aller fleste høyreekstreme gjøre som ABB, ikke engang en liten brøkdel av dem. Jeg syns allikevel det er veldig, veldig, veldig viktig at vi ikke frikjenner det høyreekstreme miljøet, retorikken rundt innvandring, hverdagsrasisme og muslimhets, og bare avskriver dette som "en gal manns verk". Det at han er syk gjør ikke selve idegrunnlaget mer akseptabelt.

Gammel 30-11-11, 11:42   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, da skulle vedkommende være ganske mye mer venstre-ekstrem, enn "litt mer venstreorientert", gitt.

Selvfølgelig så vil ikke de aller fleste høyreekstreme gjøre som ABB, ikke engang en liten brøkdel av dem. Jeg syns allikevel det er veldig, veldig, veldig viktig at vi ikke frikjenner det høyreekstreme miljøet, retorikken rundt innvandring, hverdagsrasisme og muslimhets, og bare avskriver dette som "en gal manns verk". Det at han er syk gjør ikke selve idegrunnlaget mer akseptabelt.

Wix skrev da også "venstreekstrem" og ikke "venstreorientert"?

Historien viser jo at gærninger har kunnet finne åker for å plante sinnsyke ideer på venstresiden like mye som på høyresiden. Men ikke akkurat nå, tror jeg. Av internettsamfunn som samler på rasende ekstremister så er det vel få venstreekstreme for tiden. Mange islamistiske og mange høyreekstreme.

Gammel 01-12-11, 16:02   #9
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sandberg har jo virkelig bevist at han er ingenting mer enn en skikkelig, inn-i-hampen dustemikkel

At Per Sandberg er en idiot har vel begrenset nyhetsverdi.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.