|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Siden ABB aldri noen gang kan komme under kategorien ikke-kriminell-pasient vil han heller aldri bli utskrevet på den betingelsen.
|
|
|
#182 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Altså. Hvis abb har vært langvarig psykotisk og har spunnet sitt forvrengte verdensbilde kun utfra psykosen sin, og denne psykosen er årsaken til handlingene sine - ja, da er han ikke som person ansvarlig, like lite som en dement person som brenner ned huset fordi hun trodde stekeovnen var det låsbare skapet man skulle sette lightervæsken i.
|
|
|
#183 |
|
Passiv
|
For kriminelle dømt til psykisk behandling var tallet på de som ble satt fri tredve prosent, sa de på nyhetene i dag. |
|
|
|
#184 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg undres litt over hvorvidt det egentlig er medisinsk-etisk greit å behandle noen som har gjort det han har. Om mannen behandles og blir frisk og er en noenlunde ålreit fyr, så skal det litt til å noensinne leve med seg selv og kunnskapen om hva man har gjort.
|
|
|
#185 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Det kan ikke sidestilles med psykisk syke som har gjort alvorlige enkelthendelser som var knyttet til en spesifikk, tidsbegrenset blomstrende psykose, og der det er liten grunn til å tro at det skal skje igjen - eller der det får helt andre konsekvenser hvis det skjer igjen. F.eks. hvis det primært er innført tvunget psykisk helsevern på grunn av suicidalitet.
|
|
|
#186 |
|
Passiv
|
De presiserte at prosenten gjalt kriminelle som også hadde begått drap. |
|
|
|
#187 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Som også, men ikke bare. Alle det er snakk om i den statistikken er ikke drapsmenn/kvinner.
|
|
|
#188 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Som også ja, ikke utelukkende nei. :vanskelig å formulere tonefall: |
|
|
|
#189 |
|
Glamorøs
|
Så det du sier her er at etter 22/7 så har venstresiden blitt mer ekstrem, såpass at du har blitt redd for at det skal komme liknende utslag fra den siden?
|
|
|
#190 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg tror ikke vil kan bruke tidligere statistikk for å sannsynliggjøre hva som vil skje med ABB. Alle instanser har uttalt at saken er svært spesiell.
|
|
|
#191 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jepp. Lederstriden i SV. Stygg sak. |
|
|
|
#192 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men det er noe helt annet å stikke ned et tilfeldig menneske på trikken fordi du gjennom lang tid har vært desperat på flukt uten å sove og spise fordi du er overbevist om at alle er aliens, enn å tilhøre en destruktiv ideologi og vise at du har planlagt systematisk en kriminell handling utfra dette, hvis man sammenlikner gjentagelsesfare.
|
|
|
#193 |
|
Glamorøs
|
Er den et eksempel på at venstresiden har blitt mer ekstrem? Jeg har ikke lest noe om den, så tilgi min uvitenhet.
|
|
|
#194 |
|
Passiv
|
Jepp. Og det var den der langsiktige planleggingen som sa noe om at han var såpass høyt på bevissthetsskalaen at jeg antok han ville komme ut på tilregnelig. I motsetning til trikkedrapet eller legedrapet, for eksempel. |
|
|
|
#195 |
|
Passiv
|
Neida. Det var bare det første jeg kom på. Det var flåsing. |
|
|
|
#196 |
|
Make it count!
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Men er det noe i sykdomsbildet til en paranoid schizofren som umuliggjør langsiktig planlegging?
|
|
|
#197 |
|
Passiv
|
Det vet jeg ikke. Men generelt så vil en psykotisk person ikke være velfungerende uten at noen merker noe mens denne går i psykose i år etter år. Som regel, ihvertfall. |
|
|
|
#198 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Psykiateren jeg snakket med i dag sa at hun tvilte på schizofreni-diagnosen nettopp pga den langvarige og målbevisste planleggingen.
|
|
|
#199 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Fra ICD-10 har vi:
|
|
|
#200 |
|
Make it count!
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Hm.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|