Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-07, 22:15   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Det er nok ikke så farlig, hun har jo noen normale navn også Men jeg vil tro det hadde vært litt kjipt å hete Snowflake eller Ludo (som en kollega ville bruke uavh. av kjønn) som eneste fornavn.

Jeg vet ikke helt. Jeg er litt opptatt av det med navn, og har snakket om det med flere lærere og barnehageansatte. Og ingen av dem har kunne fortelle at barn blir mobbet pga. navnet. Spesielt små barn tenker ikke over hva som er "normalt" og hva som ikke er det. Og i disse tider, når det er mange barn med utenlandske navn i samme skole/barnehage, så tror jeg virkelig at det trengs et *spesielt* navn hvis barnet skal bli mobbet bare pga. navnet.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 22:21   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

og har snakket om det med flere lærere og barnehageansatte. Og ingen av dem har kunne fortelle at barn blir mobbet pga. navnet. Spesielt små barn tenker ikke over hva som er "normalt" og hva som ikke er det. Og i disse tider, når det er mange barn med utenlandske navn i samme skole/barnehage, så tror jeg virkelig at det trengs et *spesielt* navn hvis barnet skal bli mobbet bare pga. navnet.

Det er også min erfaring som lærer. Har aldri hørt om noen som mobbes pga navnet. Det var vanligere da jeg var liten.

Min datter tror forresten at (nesten) alle har unike navn. Hun synes det er merkelig at hun kjenner to som heter Tuva!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 22:27   #3
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?

Jeg synes det er greit med enkelte restriksjoner.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 23:18   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Synes at det er helt greit at det er noen begrensninger jeg.
Noen foreldre virker det som er mere opptatt av å ha et VELDIG sjeldent navn en at ungen faktisk skal leve med navnet i minst 18 år.

Gammel 22-03-07, 12:03   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt. Jeg er litt opptatt av det med navn, og har snakket om det med flere lærere og barnehageansatte. Og ingen av dem har kunne fortelle at barn blir mobbet pga. navnet. Spesielt små barn tenker ikke over hva som er "normalt" og hva som ikke er det. Og i disse tider, når det er mange barn med utenlandske navn i samme skole/barnehage, så tror jeg virkelig at det trengs et *spesielt* navn hvis barnet skal bli mobbet bare pga. navnet.

Vel, i klassen til eldstemanner det ei som heter Aisha, og henne er det noen som kaller for æsja-bæsja. Så det finnes nok unger som ertes på grunn av navnet sitt, dessverre

Gammel 22-03-07, 12:07   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Vel, i klassen til eldstemanner det ei som heter Aisha, og henne er det noen som kaller for æsja-bæsja. Så det finnes nok unger som ertes på grunn av navnet sitt, dessverre

Det er veldig vanlig å bruke navnet til å erte med, men det betyr jo ikke at man blir ertet på grunn av navnet. Jeg gikk en gang i klasse med en som ble ertet fordi han het Tommy, selv om det gikk to andre i den klassen som het Tommy, og som ikke ble ertet. Jeg mistenker at han ville blitt ertet samme hva han het, og at hvis det på noen måte gikk an å bruke navnet i ertingen, ville det blitt brukt.

Gammel 22-03-07, 12:08   #7
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er veldig vanlig å bruke navnet til å erte med, men det betyr jo ikke at man blir ertet på grunn av navnet. Jeg gikk en gang i klasse med en som ble ertet fordi han het Tommy, selv om det gikk to andre i den klassen som het Tommy, og som ikke ble ertet. Jeg mistenker at han ville blitt ertet samme hva han het, og at hvis det på noen måte gikk an å bruke navnet i ertingen, ville det blitt brukt.

Dessverre så er det noe i det altså.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 12:17   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Men Rullegardina og Toaletta er neppe de navna vi egentlig snakker om her, vel? Vi snakker om utenlandske navn, gjerne à la Melody og Blues (som nevnt i denne tråden her), eller Ringenes Herre navn osv. Med mindre navnet virkelig betyr noe negativt (Toaletta, Dassen, osv) så bør det ikke legges føringer på foreldrene, synes jeg. Personlig kaller jeg mye heller unga mine for Melody og Blues enn for Per og Kari. Og mitt barn må leve med ett navn han sikkert må si flere ganger hver gang han presenterer seg. Han er ikke året engang, og likevel har så å si alle brev adressert til han vært feilstavet. Jeg tror likevel han kommer seg greit gjennom livet.

Gammel 22-03-07, 12:19   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Rullegardina og Toaletta er neppe de navna vi egentlig snakker om her, vel? Vi snakker om utenlandske navn, gjerne à la Melody og Blues (som nevnt i denne tråden her), eller Ringenes Herre navn osv. Med mindre navnet virkelig betyr noe negativt (Toaletta, Dassen, osv) så bør det ikke legges føringer på foreldrene, synes jeg. Personlig kaller jeg mye heller unga mine for Melody og Blues enn for Per og Kari. Og mitt barn må leve med ett navn han sikkert må si flere ganger hver gang han presenterer seg. Han er ikke året engang, og likevel har så å si alle brev adressert til han vært feilstavet. Jeg tror likevel han kommer seg greit gjennom livet.

Nei, men det viser jo bare at man trenger restriksjoner i og med at noen er villige til å kalle ungene sine for Fiasko, Toaletta og Værsågod.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 12:23   #10
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, men det viser jo bare at man trenger restriksjoner i og med at noen er villige til å kalle ungene sine for Fiasko, Toaletta og Værsågod.

Jo, men trådstarters eksempler var vel heller navn som "Maijianne", Gullklump, Sølvpil, og navn vi synes er feilstavet. Er det virkelig barnemishandling å kalle ungen sin for Frædærækkh i stedet for Fredrik? Dumt, ja. Slitsomt for den som må stave det, ja. Men en sak for myndighetene? Neppe.

Gammel 22-03-07, 12:24   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men trådstarters eksempler var vel heller navn som "Maijianne", Gullklump, Sølvpil, og navn vi synes er feilstavet. Er det virkelig barnemishandling å kalle ungen sin for Frædærækkh i stedet for Fredrik? Dumt, ja. Slitsomt for den som må stave det, ja. Men en sak for myndighetene? Neppe.

Det spiller vel ingen rolle hvilke eksempler trådstarter nevner? Det er ikke hun som bestemmer hva enkelte finner på å kalle ungene sine for.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 12:25   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diskuterer vi ikke om det skulle være en navnelov eller ikke? Uten restriksjoner vil det jo være lov å kalle ungene Toaletta. Blues kan du jo allerede kalle ungen din.

Og mine barn heter heller ikke Per og Kari for å si det sånn. Eldstemann har et navn drøyt 200 i Norge har, yngstemann har et navn det knapt er 50 som har. Men begge har navn som er lette å si og skrive. For oss var det et poeng. Vet det er mange som synes at våre unger har litt sære navn, og det er helt greit. Men at det er restriksjoner er ok. Og Melody og Blues kan man jo faktisk bruke innenfor dagens navnelov. Toaletta og Rullegardina tror jeg heldigvis man vil slite litt mer med å få godkjent. Og det synes jeg er helt ok.

Jeg er av den oppfatning at noen mennesker må beskyttes mot seg selv, og at det er derfor det er ok at vi har lover i dette landet. Hadde alle brukt hodet hadde det jo vært unødvendig. Men den gang ei...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.