|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?
Jeg vet ikke helt. Jeg er litt opptatt av det med navn, og har snakket om det med flere lærere og barnehageansatte. Og ingen av dem har kunne fortelle at barn blir mobbet pga. navnet. Spesielt små barn tenker ikke over hva som er "normalt" og hva som ikke er det. Og i disse tider, når det er mange barn med utenlandske navn i samme skole/barnehage, så tror jeg virkelig at det trengs et *spesielt* navn hvis barnet skal bli mobbet bare pga. navnet.
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg synes det er greit med enkelte restriksjoner. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Synes at det er helt greit at det er noen begrensninger jeg.
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Vel, i klassen til eldstemanner det ei som heter Aisha, og henne er det noen som kaller for æsja-bæsja. Så det finnes nok unger som ertes på grunn av navnet sitt, dessverre
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Det er veldig vanlig å bruke navnet til å erte med, men det betyr jo ikke at man blir ertet på grunn av navnet. Jeg gikk en gang i klasse med en som ble ertet fordi han het Tommy, selv om det gikk to andre i den klassen som het Tommy, og som ikke ble ertet. Jeg mistenker at han ville blitt ertet samme hva han het, og at hvis det på noen måte gikk an å bruke navnet i ertingen, ville det blitt brukt.
|
|
|
#7 |
|
godt brukt
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
ræv med ører
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Men Rullegardina og Toaletta er neppe de navna vi egentlig snakker om her, vel? Vi snakker om utenlandske navn, gjerne à la Melody og Blues (som nevnt i denne tråden her), eller Ringenes Herre navn osv. Med mindre navnet virkelig betyr noe negativt (Toaletta, Dassen, osv) så bør det ikke legges føringer på foreldrene, synes jeg. Personlig kaller jeg mye heller unga mine for Melody og Blues enn for Per og Kari. Og mitt barn må leve med ett navn han sikkert må si flere ganger hver gang han presenterer seg. Han er ikke året engang, og likevel har så å si alle brev adressert til han vært feilstavet. Jeg tror likevel han kommer seg greit gjennom livet.
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Nei, men det viser jo bare at man trenger restriksjoner i og med at noen er villige til å kalle ungene sine for Fiasko, Toaletta og Værsågod. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ræv med ører
Jo, men trådstarters eksempler var vel heller navn som "Maijianne", Gullklump, Sølvpil, og navn vi synes er feilstavet. Er det virkelig barnemishandling å kalle ungen sin for Frædærækkh i stedet for Fredrik? Dumt, ja. Slitsomt for den som må stave det, ja. Men en sak for myndighetene? Neppe.
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Det spiller vel ingen rolle hvilke eksempler trådstarter nevner? Det er ikke hun som bestemmer hva enkelte finner på å kalle ungene sine for. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Diskuterer vi ikke om det skulle være en navnelov eller ikke? Uten restriksjoner vil det jo være lov å kalle ungene Toaletta. Blues kan du jo allerede kalle ungen din.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|