Sv: Skifter du klær hver dag?
Opprinnelig lagt inn av Frances, her.
Jeg er nok en sjuske i forhold til mange her. Jeg skifter jobbantrekk hver dag, men kan bruke de samme klærne MANGE ganger uten at de blir vasket. Jeg prøver å hindre slitasje på klærne, og samtidig ha et sunt forhold til vasking. Det er stort sett unødvendig å vaske hverdagsklær etter en dags bruk. Det er egentlig litt på kanten til hysteri.
Mange typer klær blir mindre slitt om de vaskes ofte. Særlig gjelder dette sokker, strømpebukser, jersyklær og andre ting som er strikket av tynt garn.
Når man vasker ting som er strikket eller på annen måte ganske løst i stoffet, trekker trådene seg sammen og tåler mer slitasje. (Jeg vet ikke om det er den korrekte forklaringen, men det er slik jeg opplever det) Bruker man for eksempel en ullstrømpebukse i flere dager uten å vaske den, vil den fortere få hull enn om man skyller den opp hver dag, er min erfaring.
Jeg vasker ofte klær før de blir skitne eller er i nærheten av å lukte noe, kun for å "freshe dem opp". Jeg synes klærne lett ser sjaskete ut når de har vært i bruk i flere dager og vasker ofte bukser og gensere kun for å fjerne antydninger til "knær" og "albuer", som særlig jersyklær lett får. Det har lite med hysteri å gjøre, men mer med jålethet og et ønske om å bevare klærne lengst mulig.
|