Sv: Hva er likestilling - igjen
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Skilpadda sier det så utrolig fint, kan desverre ikke prikke!
Hvorfor i alle dager skal vi videreformidle disse stereotype kjønnsrollene til neste generasjon? Mamma liker å vaske mens pappa mekker bil og holder på med utearbeid?
Desverre vokser barna våre opp i et samfunn som er mere kjønnsdelt en på lenge, derfor er det viktig at vi bryter disse tradisjonelle rollene innenfor hjemmets fire vegger. Det holder da i lange baner at jenter får mini-strykejern og rosa ponnier i julegave mens guttene får lego. Vi trenger ikke vise dem at det faktisk er slik i RL også at mamma er den som hånterer det ekte strykejernet.
Jeg stryker bare det jeg må - mannen tar alt sitt. En liten ting oppi det store. Ellers fordeler vi som det passer oss. Det handler ikke om å like. Det handler som regel om av to onder. Det plager meg nevneverdig lite at mannen ordner alt med bilen og jeg handler inn alt av klær, så lenge han er dedikert og ansvarsfull ovenfor familie og hjem, og ikke setter sin jobb og sine interesser foran meg og familien. Likestilling i hjemmet er for meg en holdning til et felles ansvar, og ikke en detaljstyring på hva man faktisk gjør. For alt må gjøres, åkke som.
Sist redigert av Dronningen : 11-01-12 kl 17:17.
|