Sv: Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?
Jeg tror dessverre ikke det går å forbedret billettsystemet til Ruter. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men de later ikke til å ønske at det skal virke. Det ser ikke ut til at det går an å få dem til å følge lover og regler eller vedtak fra bystyret heller.
Jeg har i dag, noe motvillig, kjøpt et 365-dagers kort for Oslo; 30-dagers kortet mitt går ut om en uke, og prisen går opp fra 5900,- til 6200,- i overimorgen. Jeg var dog nøye med å følge punkt 2 under. Jeg har i den sammenheng, ikke overraskende, funnet en ny idiotisk mangel ved systemet; jeg kunne ikke registerer kortet mitt på nettet fordi det tar hele 24-timer før et kjøpt kort vises der. Det fins naturligvis ingen akseptabel grunn til denne feilen ved systemet heller, og dette måtte jeg ringe Trafikanten for å finne ut av.
Jeg har stort sett brukt følgende fremgangsmåte ved kjøp av reisekort siden de elektroniske ble obligatoriske, og det har fungert ganske bra. Jeg anbefaler alle andre som må benytte dette systemet å gjøre det samme. Jeg har gitt opp å kontakte Ruter; de er korrupte og/eller udugelige og har åpenbart ingen interesse av å forbedre billettsystemet. Når selv samferdselsbyråd Elvestuen, skuffende nok, påstår til Aftenposten at dette systemet fungerer bra for de som bruker det daglig, er det neppe noe det går an å gjøre annet enn å sabotere så godt som mulig. Jeg vil ikke snike selv, og vil ikke oppfordre andre til å gjøre det heller, men Ruters åpenbare korrupsjon og udugelighet i forbindelse med innføringen av det elektronsike billettsystemet gjør at jeg ikke lenger har den sterke motviljen jeg tidligere hadde mot sniking.
Gjør slik: - Kjøp nytt kort hver gang, lad aldri opp det gamle. Det er flere grunner til å gjøre det. Jeg prøvde først å lade opp kortet mitt, men resultatet var nedslående, og Ruters support var ikke til hjelp; de påsto bare at jeg hadde gjort feil, selv om jeg gjorde grundig rede for at så ikke var tilfelle (Ruter ignorerer innholdet i henvendelsene de får.) Å kjøpe nytt kort hver gang har flere fordeler; man slipper at automaten ødelegger kortet, man slipper irritasjon over at automaten ikke virker og man kan få en kvittering av en person på utsalgsstedet. (Se også punkt 4, som er et stort pluss ved denne fremgangsmåten).
- Kjøp alltid kort hos kommisjonær, ikke direkte fra Ruter, og aldri i automat. Dette må jo gjøre at Ruter tjener mindre penger på billettsalget. Nå er det naturligvis fint å bidra til å betale for kollektivtransport, men veid opp mot at man kan bidra til at billettsystemet blir enda mindre vellykket er det altså ikke verdt det. Helst bør man jo kjøpe fra en uavhengig kommisjonær, men det er bedre at Reitan får pengene for salgsjobben enn at Ruter får dem.
- Les aldri av kortet mer enn én gang. Ruter innbiller seg at avlesing av disse kortene er en egnet måte å samle inn statistikk på. Det er det naturligvis ikke. Og den slags sludder bør ikke oppmuntres. Utenom kontroll kommer jeg ikke til å lese av årskortet mer enn én gang heller, og jeg kommer til å kaste det i februar neste år.
- Det hvite feltet på baksiden er fint til å skrive utløpsdatoen i. Det har jeg gjort hver måned, med tusj. Kortet skal uansett bare brukes en gang.
- Ikke registrer kortet hos Ruter hvis du har råd til å sevassurere, det burde være greit med månedskort iallefall. Ruter protesterte inneldningsvis heftig mot at de måtte følge reglene for lagring av personopplysninger i forbindelse med billettystemet. Når det ble klart for dem at loven faktisk også gjaldt dem begynte de å lyve om at de følger reglene. Jeg tror ikke et øyeblikk på at Ruter hverken er villige til eller i stand til å følge lovverket på dette området. Det er i denne sammenhengen naturligvis også viktig å lese av kortet så sjelden som mulig.
Ben "med vond smak i munnen som følge av gyldig billett" Murphy
|