Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hunden vår bjeffer på avisbudet på natta

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-12, 09:47   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunden vår bjeffer på avisbudet på natta

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Problemstillingen i HI er vel en av de det er svært vanskelig å belønne bort.

Så lenge adferden er tant og fjas og ikke en utslag av stress eller redsel/utrygghet vil jeg brukt halsbånd. Du får gitt hunden en reaksjon på akkurat rett tid. Og reaksjonen er mildt ubehagelig. Hunden advares også på forhånd så etter et par forsøk får den ikke lenger sprut, men gir seg når halsbåndet piper

Jeg synes alt som skal trenes bort er et herk. På vår hund er innlæring betydelig enklere enn avlæring.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 09:53   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg synes alt som skal trenes bort er et herk. På vår hund er innlæring betydelig enklere enn avlæring.

Jeg vet ikke om så mange suksess historier med avlæring, vis ikke man bruker en viss form for korrigering. Særlig fordi det som skal avlæres ofte skjer plutselig ogt uten forvarsel og situasjonene er vanskellig å gjenskape i en treningssituasjon.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 10:09   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Slikt er vanligvis veldig enkelt å trene bort, men det innebærer at du må være våken tre, fire, fem netter akkurat i det avisbudet kommer. Du setter deg ved siden av bikkja, klapper og koser og deler ut godbiter mens avismannen holder på. Hvis bikkja knurrer, boffer eller bjeffer korrigerer du med skarp lyd eller evt. at du tar på snuten- dette vil gjøre hunden så forbauset at den er stille, noe som igjen fører til mere ros.

Hadde du ikke Whippet, Avatar? Hvis ja, så blir det meget enkelt å få det bort, Whippeten har jo nesten ikke lyd i seg fra før og liker ikke å bjeffe, i motsetning til andre raser.

Jeg har forresten en hund på 10 måneder selv, og har måttet trene bort akkurat det samme hos min, bortsett fra at vår avisbud kommer 05.30. Og jeg har virkelig ingen smart og lettlært rase.

EDIT: Det er forresten heller ikke sikker at den bjeffer fordi den er utrygg- selv om den er i verste spøkelsesalderen. Den kan like godt bjeffe for å varsle/si fra til dere. Det gjorde vår, han bjeffer nemlig aldri overhodet når ingen er hjemme, det er kun for å varsle oss. Og da måtte vi lære han at vi ikke trenger denne varslingen på akkurat denne lyden.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 10:11   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Og sprutehalsbånd, forresten? Nei nei nei og atter nei. Da skal du har prøvd hardt og lenge uten først. Sprute/strømhalsbånd ser veldig quick fix ut, men jeg anser dem som direkte farlig. Ikke for hundens øyne, men fordi den kan forandre hundens atferd i retninger du ikke ønsker.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.