Sv: Facebook og dialekt
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Men det er tyrlig at dette alternativet har gjort seg sterkt gjeldende på bl.a. facebook. Hva er det om gjør at du tror det ikke kan komme til å bre om seg? Jeg syns jo det er veldig uhensiktsmessig på facebook også, men det er tydelig at mange finner det hensiktsmessig. Da finner mange det kanskje hensiktsmessig på andre arenaer også etter hvert.
Det er forskjell på ulike medier. Jeg ser ikke at det er uhensiktsmessig å skrive dialekt på facebook. Det er en uformell setting og man henvender seg til sine "venner" som stort sett ikke har problemer med å forstå og som svarer på samme måte tilbake.
Jeg har i hvert fall ikke noe problem med å skille mellom å skrive dialekt på msn eller snakkevinduet på facebook eller å skrive bokmål her på fp, på høgskolen eller i andre offentlige dokumenter.
Jeg tror derimot at dersom folket bruker språket allsidig og finner glede og nytte i det, vil de også utvikle allsidige språkkunnskaper. Det er for eksempel ikke slik at dersom man kutter ut nynorsk så lærer man bokmål bedre. I hvert fall ikke for den generelle delen av befolkningen.