Sv: Facebook og dialekt
Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.
Det er forskjell på ulike medier. Jeg ser ikke at det er uhensiktsmessig å skrive dialekt på facebook. Det er en uformell setting og man henvender seg til sine "venner" som stort sett ikke har problemer med å forstå og som svarer på samme måte tilbake.
Jeg har i hvert fall ikke noe problem med å skille mellom å skrive dialekt på msn eller snakkevinduet på facebook eller å skrive bokmål her på fp, på høgskolen eller i andre offentlige dokumenter.
Norsk språk har blitt stadig med uformelt, og bra er det vil jeg si. (Jfr det å være dis og dus.) Men tror du at denne forandringen stopper opp, eller blir man til slutt så uformell over alt at man kan tillate seg å bruke dialekt skriftlig selv i f.eks. jobbsøknader. Ut fra det enkelte forteller om ungdommer som bruker dialekt og sms-forkortelser etc i jobbsøknader kan det kanskje tyde på at de allerede ser på skriftspråket som svært uformelt, selv i sammenhenger hvor vi "gamle" mener det bør være formelt.
Da hjelper det ikke at vi "gamle" sitter her og sier at vi vet hvordan skriftspråket skal brukes i de forskjellige sammenhengene, hvis de som skal ta over forvaltningen av språket etter oss enten ikke har lært det fordi de ikke greier å se de skillene som vi ser, eller fordi de ønsker å bruke det annerledes og mer uformelt. Og da tenker jeg at vi må være bevisst på at det vi gjør faktisk er med på å påvirke utviklingen framover.
|