Sv: Facebook og dialekt
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg har tydeligvis dårlig vurderingsevne, for dette forstår jeg ikke helt. Kan jeg tolke det som at du a) er lærer, men at b) du ikke er enig med meg i at dårlig språk i sosiale medier som FB og rosablogger og sms-språk har en negativ innvirkning på ungdommens språkutvikling?
Jepp, vurderingsevnen din er visst ikke så verst likevel. Men du uttrykker poeng b) litt sterkere enn jeg kan stå for. Jeg mener at den skriftlige kommunikasjonen som foregår på FB og sms ikke utelukkende har en negativ innvirkning på ungdommens språkutvikling. Kanskje det til og med har noen positive effekter, som en lav terskel for økt tekstproduksjon. I tillegg er jeg først og fremst fascinert av og nysgjerrig på hva dette vil gjøre med skriftspråket vårt på sikt, ikke i like stor grad skremt over at vi i framtida ikke vil være i stand til å kommunisere forståelig med tekst.
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg er enig med deg i at det er bedre at en elev uttrykker seg skriftlig på FB enn at han aldri skriver noe i det hele tatt, men samtidig er akkurat det en ganske søkt problemstilling. De fleste elever uttrykker seg jo "all over the place," men det sier seg selv at når de får 70-80 % av den skriftlige inputen sin fra FB, Tone Damlie Aaberges twitter-profil og rosablogger så blir de påvirket. Negativt. Den ene romanen og de få novellene og artiklene vi leser gjennom et skoleår veier ikke opp for daglig påvirkning gjennom søppelsspråk i sosiale medier. (FP er et hederlig unntak, mulig jeg bør introdusere dem for dette. )
Jeg har fremdeles ikke skjønt om du er lærer eller ikke, og jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du blir så fornærmet når jeg spør om det? Innlegget jeg har quotet ditt vitner i alle fall ikke om at du har lest særlig mange tekster fra den gjennomsnittlige elev, men det kan jo hende du jobber på en eliteskole? Hvis poenget ditt er at jeg leser med vrangblillene på og leter aktivt etter feil hos elevene, så gjør jeg selvsagt ikke det. De får sikkert med seg positive ting fra FB-tilværelsen også, men jeg mener faktisk at skriftspråket er i fritt fall og at FB og andre sosiale medier må påta seg en del av skylden for det.
Og jeg ble på ingen måte fornærmet på ordentlig, det var bare litt morsomt at du gjorde en kjapp antagelse og bommet så ettertrykkelig at jeg måtte skape meg litt. For øvrig jobber jeg ikke i skolen nå, dog fortsatt med utdanning. Jeg har likevel lest min andel av elevtekster.