Sv: Invisible Children
Her er det mange nyanser - og det er det i bistandsarbeid generelt. Selv store organisasjoner kan tråkke feil og gjøre feilvurderinger og det er både gunstige og ugunstige måter å gjøre forsøk på å hjelpe. Det er et stort og alvorlig tema som må tas på alvor og jeg lytter til alle som har kunnskap og noe å melde, det er helt sikkert.
Det som synes klart, er at også denne organisasjonen, framgangsmåten og saken er mer nyansert enn "good" or "bad" - og det jeg har prøvd å si noe om, er at å hoppe i strupen på initiativtakere ikke er det spor mer nyansert og klokt enne å ukritisk omfavne. Jeg bet meg også merke i Egelands positive innsttilling som det blir henvist til over her, og jeg tenker at man nokså trygt i alle fall kan anerkjenne at videoen har skapt en oppmerksomhet rundt saken som kan brukes til noe.
Jeg blir ikke imponert over utdriting av "hvites engasjement i Afrika" og hissige spørsmål i denne tråden om hva man vil med å spre denne videoen, hæ? HÆ??
Det er fullt mulig å dele egen kunnskap og innsikt uten å være arrogant.
Det er vel ingen hemmelighet at å skape blest om en sak er en nødvendlighet i seg selv for å få utrettet noe på et samfunnsnivå?