Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibok
Jeg har lest bare populærvitenskapelige bøker om psykologi (kanskje en eller to fagbøker ), er det noe spesielt emne du synes er interessant? Jeg synes ting som går på nevrologi (anbefaler Oliver Sack), kommunikasjon (anbefaler søstrene Ihlen) og oppvekstpsykologi er interessant
Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.
De bøkene som nevnes over er kanskje mer i psykiatri sjangeren.
Finn Skårderud mer i psykiatri sjangeren? Det ble jeg overrasket over å lese.
Opprinnelig lagt inn av sitat
1. Hva er forskjellen på psykolog og psykiater? Psykologer og psykiatere har forskjellig utdannelse. Psykologene har profesjonsstudiet i psykologi og i tillegg videreutdanning som spesialister i klinisk psykologi. Psykiaterne har profesjonsstudiet i medisin, er autoriserte som leger og har deretter videreutdanning som spesialister i psykiatri. Begge yrkesgruppene har utdanning i psykoterapi. I hovedsak er arbeidsoppgavene for psykiatere og psykologer de samme på Studenthelsetjenesten. Dersom du ikke ber spesielt om å komme til en bestemt profesjon, vil det være tilfeldig om man får time hos psykiater eller psykolog. Hvis du trenger medisiner, vil det bli vurdert av lege (psykiater/fastlege), selv om psykolog er din hovedbehandler.
(Sitatet er hentet herifra)