Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-12, 21:41   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?

Muligens en tillært sosial greie, på lik linje med hvordan takle komplimenter?

- Så fin du er på håret.I
- Hva? Uff, nei... Det er jo så [sett inn noe negativt]

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 21:45   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Muligens en tillært sosial greie, på lik linje med hvordan takle komplimenter?

- Så fin du er på håret.I
- Hva? Uff, nei... Det er jo så [sett inn noe negativt]

Ja, det er sikkert det samme, men jeg trodde nesten at det i var opplest og vedtatt at sånn gjør man ikke lenger, og at det er forferdelig usjarmerende. Jeg trodde de fleste av dagens kvinner til en viss grad hadde lært å ta imot et kompliment.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 21:48   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror de som sier sånt er usikre på egne evner og vil dempe forventningene. Det er iallefall mitt inntrykk. Er maten god skal det mere til for å forstyrre måltidet for meg.

Det er jeg helt overbevist om. Jeg tenker litt sånn selv av og til. I og med at jeg er "kjent" for å lage god mat og ofte invitere til middagsselskaper og sånt, føler jeg forventningene ofte ligger litt høyt hos folk (de gjør ikke det egentlig, jeg bare tenker sånne teite tanker) og da frister det av og til å jekke dem ned litt i tilfelle det ikke ble så Fantastisk som de kanskje forventet. Men jeg gjør det egentlig ikke, altså, selv om jeg av og til har ymtet frempå at "eh, denne kaken ble stekt litt lenge" eller "ostsausen hadde ikke nok salt" osv. Men jeg prøver å være bevisst på det, for det er jo bare teit.

Gammel 15-03-12, 21:51   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg trodde de fleste av dagens kvinner til en viss grad hadde lært å ta imot et kompliment.

Nei, det virker tvert imot som om svært få mennesker kan ta imot komplimenter, og da spesielt kvinner ja. Hver gang jeg sier noe pent til en annen kvinne, feks. "så fin du er på håret", er det ikke takk, men "neei, dette bustehåret her?" Alltid! Selv har jeg lært meg å si takk og aldri tråkke på komplimentet. For det er jo det det er.

På et seminar jeg var på i fjor påske, var det ei dame som fortalte en fin liten historie om nettopp dette. Hun hadde bedt en person gi henne en rose. Da hun tok i mot den, kastet hun den på gulvet og trampet på den. Personen ble helt perpleks. Da sa hun at det er dette folk indirekte gjør når de ikke takker for et kompliment, men heller vrir det om til noe negativt. Det er i grunnen ganske uhøflig mot den som gir komplimentet, man tråkker på det og kaster det bort. I stedet for å takke pent og ta det som noe positivt.

Gammel 15-03-12, 22:15   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sånn at jeg kan sitte i eget selskap og si Nam! Dette ble kjempegodt! Nam nam! Synes dere ikke det også? Så godt altså.

Folk kan bli litt paffe av det også.

Gammel 15-03-12, 22:44   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er sånn at jeg kan sitte i eget selskap og si Nam! Dette ble kjempegodt! Nam nam! Synes dere ikke det også? Så godt altså.

Sånn er jeg også. Jeg er uforskammet fornøyd med egen matlaging. Og hvis ingen andre skryter av meg, så gjør jeg det selv.

De fleste som spiser hos meg kjenner meg så godt at de har sluttet å bli paffe.

Gammel 15-03-12, 22:49   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Der er jeg og. Jeg kan finne på å si at "dette ble jaggu så godt, at sier ingen det for meg, så får jeg si det sjøl!"

Jeg tror Trude Mostue (som forøvrig fikk, utrolig nok, enda større nek-status hos meg etter dette programmet) var oppriktig flau. Som Kasia nevner, ikke hadde hun lagd mye av maten sjøl. Det hun lagde sjøl, som f.eks. kamskjellene, ble til viskelær, og fisken, som var fin i utgangspunktet, klarte hun grapse til. Det var jo reint flaut å se på, på hennes vegne.

Men på generelt plan, tror jeg det handler mye om jantelov og det at vi på død og liv ikke må stikke oss fram. Ei heller kan mange ta i mot et kompliment.

Noe er også fisking etter ros og anerkjennelse, og det er ikke bare her på berget det funker slik. Jeg leste en eller annen bok om kina og kinesisk kultur, blant annet når det kommer til mat. Spesielt eldre damer vil servere maten, ta en liten bit sjøl, og så beklage seg høylydt over hvor smakløs maten er etc. Dette er stikkordet til gjestene - skryt maten og kokken opp i skyene.

Og slik tror jeg det er med mange av oss - vi fisker etter bekreftelse på at det var da helt fint og godt og bra, siden vi tør ikke skryte av oss sjøl.

Gammel 16-03-12, 09:56   #8
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Der er jeg og. Jeg kan finne på å si at "dette ble jaggu så godt, at sier ingen det for meg, så får jeg si det sjøl!"

Der har du meg og.

Gammel 16-03-12, 10:02   #9
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ble nysgjerrig nå så tror jeg må søke opp denne episoden, det går vel å se de på TvN sin side?

Men atte, går det an å være dårlig til å lage mat når man har 2-3-4 barn..
Jeg var ingen kløpper til å lage mat før jeg fikk familie men må vel si at jeg klarer det meste og er vant til å diske opp selskap til 14 stykker når vi har familien på middag nå så jeg tenker ikke på meg selv som en som ikke kan lage mat, iallefall. Men usikker og nervøs for resultatet kan man jo være for det.

Gammel 16-03-12, 10:19   #10
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, det er sikkert det samme, men jeg trodde nesten at det i var opplest og vedtatt at sånn gjør man ikke lenger, og at det er forferdelig usjarmerende. Jeg trodde de fleste av dagens kvinner til en viss grad hadde lært å ta imot et kompliment.

Denne kjente jeg var vond å lese og den manglende selvtillitten får enda en knekk.
Jeg er elendig til å ta imot komplimenter, men jeg lærer stadig. Jeg er veldig flink til å rakke ned på meg selv og tror såvisst ikke jeg er god nok på noe som helst vis.
Men jeg jobber som sagt med det og etterhvert så går kanskje komplimentene "inn" også. Ikke bare noe jeg hører i forbifarten.

Gammel 16-03-12, 10:30   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Denne kjente jeg var vond å lese og den manglende selvtillitten får enda en knekk.
Jeg er elendig til å ta imot komplimenter, men jeg lærer stadig. Jeg er veldig flink til å rakke ned på meg selv og tror såvisst ikke jeg er god nok på noe som helst vis.
Men jeg jobber som sagt med det og etterhvert så går kanskje komplimentene "inn" også. Ikke bare noe jeg hører i forbifarten.

Jeg skjønner godt at du syns den kommentaren var vondt. Jeg kjenner noen som rakker sånn ned på seg selv hele tiden og det er leit og vondt å se. Jeg syns det nesten er litt arrogant å avfeie den typen forsvarsmekanismer som usjarmerende. Jeg tror veldig ofte det bunner i dårlig selvtillit og liten tro på seg selv, og at det ligger en bønn om bekreftelse i det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 16-03-12 kl 10:43.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 10:50   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det nesten er litt arrogant å avfeie den typen forsvarsmekanismer som usjarmerende. Jeg tror veldig ofte det bunner i dårlig selvtillit og liten tro på seg selv, og at det ligger en bønn om bekreftelse i det.

Du leser meg med veldig vrange briller nå. Hvis du har lest tråden, så vil du oppdage at jeg ikke avfeier noe som helst, men tvert i mot ønsker å finne forklaringer. At jeg synes det er usjarmerende å rakke ned på seg selv til stadighet og tråkke på komplimenter må jeg nesten få lov til å synes. Jeg blir lei meg når venninner ikke takker for mine komplimenter. Jeg kunne valgt å bli lei meg for det du skrev her også, på samme måte som deg.

Gammel 16-03-12, 11:01   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du leser meg med veldig vrange briller nå. Hvis du har lest tråden, så vil du oppdage at jeg ikke avfeier noe som helst, men tvert i mot ønsker å finne forklaringer. At jeg synes det er usjarmerende å rakke ned på seg selv til stadighet og tråkke på komplimenter må jeg nesten få lov til å synes. Jeg blir lei meg når venninner ikke takker for mine komplimenter. Jeg kunne valgt å bli lei meg for det du skrev her også, på samme måte som deg.

Jeg ble ikke lei meg, men jeg skjønte at det kunne oppleves sårende. Jeg tenkte det da jeg leste innlegget ditt første gangen også at det kunne oppfattes sårende når du skrev at det er er usjarmerende, men for all del du kan syns hva du vil for meg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 11:13   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nei, jeg skjønte det, det var bare et eksempel.

Siden jeg kanskje ikke greier å uttrykke meg generelt, kan jeg jo nevne at jeg for tiden har temmelig dårlig selvtillit på kroppen min. Jeg har lagt på meg en hel del på helt feil steder. Jeg kan godt finne på å si noe ufint om kroppen min til andre, selv om jeg får et kompliment. Dette er jo urteit, og ja, forferdelig usjarmerende. Jeg synes faktisk det ordet er veldig beskrivende for hva jeg synes. Jeg kan ikke tenke meg noe mindre sjarmerende enn sånt. Nå har jeg ikke møtt Star personlig, men hvis hun sa noe som jeg oppfattet som usjarmerende, betyr det jo ikke at jeg synes at alt ved henne er usjarmerende. Viktig forskjell synes jeg.

Gammel 16-03-12, 10:46   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Beklager! Virkelig. Det var overhodet ikke meningen å såre noen. Jeg tenkte faktisk ikke engang over muligheten da jeg skrev det. Sier vel mest om meg...

Men jeg står for at jeg synes det er usjarmerende å fakke ned på seg selv til stadighet. Jeg får ikke til kursiv på iPhone, mrn jeg ønsker å utheve "til stadighet". Jeg har også sider ved meg selv hvor jeg er svært kritisk. At andre kan synes det er usjarmerende må jeg jo nesten regne med?

Dixie Diner sa det fint over her. Det er dårlig gjort å tråkke på en kompliment. Like leire som å tråkke på en gave, noe det jo er! Jeg blir også lei meg når jeg sier noe fint til andre og de tråkket det ned i søla.

Gammel 16-03-12, 10:59   #16
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Beklager! Virkelig. Det var overhodet ikke meningen å såre noen. Jeg tenkte faktisk ikke engang over muligheten da jeg skrev det. Sier vel mest om meg...

Men jeg står for at jeg synes det er usjarmerende å fakke ned på seg selv til stadighet. Jeg får ikke til kursiv på iPhone, mrn jeg ønsker å utheve "til stadighet". Jeg har også sider ved meg selv hvor jeg er svært kritisk. At andre kan synes det er usjarmerende må jeg jo nesten regne med?

Dixie Diner sa det fint over her. Det er dårlig gjort å tråkke på en kompliment. Like leire som å tråkke på en gave, noe det jo er! Jeg blir også lei meg når jeg sier noe fint til andre og de tråkket det ned i søla.

Er enig med det siste ja og også noe jeg er oppmerksom på. Redigert: jeg har blitt oppmerksom på det i det siste.

Sist redigert av star : 16-03-12 kl 11:28.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.