Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lavtlønnsyrker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-12, 21:13   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavtlønnsyrker

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Men det løser vel ikke noe å importere arbeidskraft. De skal bo, spise og leve i Norge de også. Forøvrig så er det ikke bare utenlandske som jobber som f.eks. renholdere, i allefall ikke hvis du kommer ut på bygda. Jobber som renholder selv så kjender på kroppen hver dag hva det vil si å jobbe i et lavtlønnsyrke.

Ikke på bygda enda, men i fremtiden tror jeg bygda også vil være avhengi av arbeidsinnvandring for å fylle disse jobbene.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 21:19   #2
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ikke på bygda enda, men i fremtiden tror jeg bygda også vil være avhengi av arbeidsinnvandring for å fylle disse jobbene.

Men de skal også bo, spise og leve selv om de jobber på bygda. Er ikke gratis der heller. Ser kun en løsning jeg og det er at lønningene må bli høyere.

Gammel 18-03-12, 21:21   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men de skal også bo, spise og leve selv om de jobber på bygda. Er ikke gratis der heller. Ser kun en løsning jeg og det er at lønningene må bli høyere.

Javisst, men i motsetning til mange andre land så er jo lavtønnsyker i Norge fullt mulige å leve av, særlig på bygda. I byene må man jo ofte ha 2-3 lavtsønnsyrker for å klare seg.

Gammel 18-03-12, 21:24   #4
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Standard

Javisst, men i motsetning til mange andre land så er jo lavtønnsyker i Norge fullt mulige å leve av, særlig på bygda. I byene må man jo ofte ha 2-3 lavtsønnsyrker for å klare seg.

Vet ikke hvor du har dine tall fra, men jeg vil ha store problemer med å leve av min lønn selv på bygda altså.

Gammel 18-03-12, 21:27   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Vet ikke hvor du har dine tall fra, men jeg vil ha store problemer med å leve av min lønn selv på bygda altså.

Jeg har ikke konkrete tall men bare for å bruke et personlig eksempel. Jeg kommer fra "bygda" og flere av de som gikk i klassen min jobber i dag i lavtlønnsyrker. Boligpriser er jo forholdsvis lave så de kan jo kjøpe bolig, bil og reise til syden på to lavtlønnsjobber. Det ville vært helt umulig i dyrere strøk i landet.

Men kanskje vi skal bli enige om hvor mye man tjener i året hvis man jobber i "lavtlønnsyker"? Vi snakker under 300 000 i året? Er ikke lærlingers minstelønn 282 000 etter de har bestått fagprøven? Hvis jeg husker rett blir det ofte brukt som definisjon på lav lønn.

Eller?

Gammel 18-03-12, 21:43   #6
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Standard

Jeg har ikke konkrete tall men bare for å bruke et personlig eksempel. Jeg kommer fra "bygda" og flere av de som gikk i klassen min jobber i dag i lavtlønnsyrker. Boligpriser er jo forholdsvis lave så de kan jo kjøpe bolig, bil og reise til syden på to lavtlønnsjobber. Det ville vært helt umulig i dyrere strøk i landet.

Men kanskje vi skal bli enige om hvor mye man tjener i året hvis man jobber i "lavtlønnsyker"? Vi snakker under 300 000 i året? Er ikke lærlingers minstelønn 282 000 etter de har bestått fagprøven? Hvis jeg husker rett blir det ofte brukt som definisjon på lav lønn.

Eller?

Med lavtlønnsyrker tenker jeg under 300 000 i året. Sjekket tariffavtalen jeg omfattes av. I 100% stilling ville jeg tjent ca 285 000.- brutto, full ansenitet.

Sist redigert av Anita72 : 18-03-12 kl 21:56. Årsak: tilleggsopplysning
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 23:08   #7
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Vi er ikke lavtlønnede men har ikke veldig høye lønninger, i tillegg jobber jeg bare 80% så total sum inn er ikke allverden men vi klarer oss superbra. Bor på bygda, har enebolig, to biler, reiser på ferie og lever bra.
Kort: 20 000 til regningskonto (inkl lån), 7000 til mat, 4000 til sparing, resten til lommepenger oss mellom (blir brukt til klær, gaver ol)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.