Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Være med hjem etter skolen - hva forventes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-12, 15:00   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?

Være med hjem etter skolen = gjest til middag hos oss. Vanligvis spør barnet foreldrene og vanligvis er det barn med foreldre vi kjenner godt som er med hjem, slik at vil har en slags avtale om at barna hentes rundt 1900 - 1930. Vertskapet sørger for mat og at det gjøres lekser.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 15:03   #2
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Man spør selvsagt på forhånd.
Vi hadde en sånn episode og begge guttene fikk beskjed om at dette avtales med foreldre på forhånd.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 15:03   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har jentene avtalt på forhånd? I mitt hode er det også sånn at hvis man blir med hjem, får man middag og blir til kvelden. Jeg vil jo anta jenta har spurt sine foreldre om lov, siden hun vet når hun blir hentet? Så da tipper jeg de tror at du også er spurt.

Jeg ville tatt dette med egen jente jeg, at hun ikke får ha med hjem uten og spørre deg først.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 15:04   #4
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men har jentene avtalt på forhånd? I mitt hode er det også sånn at hvis man blir med hjem, får man middag og blir til kvelden. Jeg vil jo anta jenta har spurt sine foreldre om lov, siden hun vet når hun blir hentet? Så da tipper jeg de tror at du også er spurt.

Jeg ville tatt dette med egen jente jeg, at hun ikke får ha med hjem uten og spørre deg først.

Signerer.

Gammel 26-03-12, 15:11   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig her. Si til datteren din at det er hyggelig at hun har med venner hjem, men dersom de må avtale å hentes av foreldrene sine, så må hun også avtale med dere at det er OK.

Gammel 26-03-12, 15:24   #6
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

(vår jente 2.klassing)
Her avtales det alltid med foreldre på forhånd. Vi har alle en gjensidig avtale om at de blir hentet ca kl 19 (har kjørelengde til alle bortsett fra en), spiser middag hos den de er hos og at lekser blir gjort.

Hadde reagert hvis ikke dette var blitt avtalt på forhånd.Tenk om dere skulle bort og det ikke passet?

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 23:13   #7
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 23:15   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er middagen et hyggelig og viktig samlingspunkt, og med unntak av en dag i uken så klarer vi å spise den sammen. Nettopp fordi den er så hyggelig så synes jeg at det er hyggelig å ha andre barn der også. Så jeg inviterer med glede barn som er hjemme hos oss til middag. Stort sett klarer jeg alltid å lage en ekstra grønnsaksrett eller ta flattbrød ved siden av, om jeg er redd for at det er for lite.

Og, som noen sa her, om det ikke blir helt nok mat, så kan vi ta en tidlig kveldsmat.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 00:12   #9
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes middagen er en veldig fin anledning til å bli bedre kjent med ungenes venner, og vi har gjerne middagsbesøk flere ganger i uka. Det er også helt uproblematisk for meg at Frøkna spiser borte flere ganger i uka, for jeg tenker at hun drar nytte av gode nettverk og et godt forhold til foreldrene til sine venner også.

I tillegg har jo ungene stor glede av det, som selvsagt har en egenverdi helt i seg selv.

Veldig enig! Jeg syns det hadde vært trist om ungenes besøk dro når vi kom hjem fra jobb. Jeg vil jo veldig gjerne bli kjent med ungenes venner, og ønsker å være en trygg voksenperson de kan ha en åpen kanal til. Det får jeg ikke ved å jage dem når jeg kommer hjem. Av samme grunn sier jeg så godt som alltid ja til overnatting også.

Hørt forleden, Storesøsters venninne til storesøster: "Mamman din lager like god mat som bestemor, så dette er den beste plassen å spise middag."

Gammel 26-03-12, 15:06   #10
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det er et barn som bor så langt unna/er så ungt at det ikke kan gå hjem selv syns jeg det er helt naturlig at foreldrene blir spurt på forhånd om det passer. Hva om det ikke passer å ha besøk akkurat den dagen, at man f.eks. skal bort en tur? Da er det greit å ha muligheten til å sende ungen hjem. Samtidig kommer det litt an på hjemmesituasjonen også. Det har hendt vi har hatt uanmeldt besøk som vi til og med kjører hjem, og det er greit av og til. Uanmeldt besøk er jeg heller ikke så oppatt av at skal påspanderes middag, de får hvis det passer seg slik. Avtalt besøk får selvfølgelig middag.

Og så bruker vi alltid å spørre om foreldrene vet at de er her, for det er det ikke alltid de gjør. Vi har til og med opplevd å ha overnattingsgjest på besøk der foreldrene ikke visste det.

Sist redigert av ElinM : 26-03-12 kl 15:19.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 16:15   #11
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Være med hjem etter skolen = gjest til middag hos oss. Vanligvis spør barnet foreldrene og vanligvis er det barn med foreldre vi kjenner godt som er med hjem, slik at vil har en slags avtale om at barna hentes rundt 1900 - 1930. Vertskapet sørger for mat og at det gjøres lekser.

Sånn er det her også. I den alderen kan godt avtalen gå via barnet og ikke direkte mellom foreldrene. Jeg stoler på en 10-åring som sier at mamma vet hvor hun er, men jeg stoler ikke på en 6-åring som sier det samme.

Jeg hadde snakket med egen jente om at besøk skal avtales med dere foreldre på forhånd.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.