Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Billige familieferier?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-12, 08:23   #1
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Billige familieferier?

Jeg er veldig enig i dette, men for oss som har fire barn blir det faktisk vesentlig billigere med AI enn når man spiser ute på egen hånd. Mye kjipere synes jeg, men altså mye billigere.

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg kan lett forstå behovet for enkle løsninger og ferdigpakker, men AI det henger jeg ikke med på. Halve morroa med ferie i utlandet er, for meg, å rusle rundt og finne spennende restauranter og nye smaker.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 08:39   #2
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi synes charter er helt fint.
Vi har vært på 2 charterturer med barn, Blue Village Callisto i Agia Napa da barna var 5 og nesten 2 år. Andre gang da de var 5 og 9, til Pegasos World, Nazar sitt anlegg i Side, Tyrkia. Begge steder var flotte og det var utrolig barnevennlig.

Grunnen til at vi har reist flest ganger med eget opplegg med å bestille fly, bil og leilighet er rett og slett fordi vi har kunnet planlegge sommerferien tidlig og har kunnet bestille flybilletter når de har blitt lagt ut for salg. Og da har vi kommet ut mye rimeligere enn å bestille charter.

Ang å tørre å spise annerledes mat så må jeg skryte litt av barna mine.
I fjor sommer var vi i sør Spania og dro en dag over til Tanger, Marokko. Der var vi på en restaurant og spiste en marokansk meny med flere småretter. Gutta smakte på alt men det var kun en rett de ikke spiste opp, pluss desserten som var veldig søt, dekket med melis.

Gammel 02-04-12, 08:44   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg er veldig enig i dette, men for oss som har fire barn blir det faktisk vesentlig billigere med AI enn når man spiser ute på egen hånd. Mye kjipere synes jeg, men altså mye billigere.

Mensyns du din rett til billig ferie er større en lokalsamfunnet du gjester sin økonomi?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 14:00   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mensyns du din rett til billig ferie er større en lokalsamfunnet du gjester sin økonomi?

Jeg nevnte at all inclusive ville være et bra alternativ for oss skulle vi reise til et typisk sydenland/sted . Jeg ser ikke på det som min rett, og vi reiser ikke på ferie hvert år heller, men skal jeg på charterferie må vi velge noe sånt for å ha mer kontroll over feriebudsjettet. Grunnen til det er hvordan opplegget er lagt opp, egentlig. Man må kjøpe det man trenger, og skal man finne lokale butikker i nærheten av Puerto Rico må man et stykke. Det er derimot et dusinvis Supermakados på og rundt hotellene, i gåavstand, så man er ikke avhengig av transport for å komme seg noen steder. Jeg er ikke noen ekspert på hvordan det ligger an med Gran Canaria f.eks., som er det stedet vi har besøkt ved to anledninger, men mitt inntrykk er at øya er delt opp i to. Man har de fastboende som virker å drite i turistnæringen, som slettes ikke er avhengige av oss for å drive bedrift eller få hjulene til å gå rundt, og så har man den delen som lever utelukkende av turisme. Mannen var på biltur sammen med en lokal mann som er aktiv i samme "bilklubb" som han, og det var han som snakket om disse to samfunnene. Det er nok mer komplekst enn som så, og det virker ikke å være særlig heldig at det er sånn, jeg synes begge "samfunnene" frarøves noe viktig, jeg er bare usikker på hvordan det ble sånn, og så gremmes jeg litt av hvor voldsomt isolert det faktisk er. Følelsen av å være et annet sted var ikke tilstede for meg, hvert fall, goden var på en måte varmen, og ikke noe annet. Alt som selges av mat, klær og suvenirer er forbeholdt turister, ingen lokale spiser sånn mat, handler sånne klær eller kjøper sånne suvenirer, så man har liksom dette lukka nettet som drives av en og annen lokal (men som bor et annet sted), samt innflyttere som ser potensiale og vil tjene noen kroner. Men alt er jo likt, maten, det som selges i butikkene, suvenirene ... (Sikkert sånn som suvenirbutikkene i Norge, fulle av troll og lusekofter, sånt vi tror turistene vil ha.)

Jeg var på drømmeferie i Frankrike. Vi handlet mat fra lokale butikker, tilberedte den selv og spiste den sammen med lokale franskmenn. Vi deltok i deres feiring 6. juni og vi oppsøkte dere kultur for å bli en del av den. Vi beøskte også typiske turiststeder, som x antall museum, og vi koste oss glugg ihjel. Sikkert ikke særlig avslappende i noens ører, dette teltlivet, men det var det for oss. Det er sånt jeg liker, det er sånt jeg ønsker å vise barna mine selv om de foretrekker sydenferie med bading, chips og minimal forflytning. Så vi har gjort det noen ganger også, og uten å vite noe om hvordan andre tenker om dette, tenker jeg at det er mer komplekst enn at noen liker å reise, oppleve og se, mens andre liker charter med pensjonister i lunsjen. Jeg var totalt uvitende da jeg reiste til "syden" og Gran Canaria første gang, jeg husker hvor skuffet jeg ble da hotellverten snakket svensk!!! Hallo, ek'ke jeg på en liten øy utenfor vestkysten av Afrika, liksom? Hadde ikke gjort så mye research, med andre ord. Vi reiste med bil, ca. en time for å komme vekk fra den tilværelsen, noe som var enkelt med bare en baby på slep, men vi oppdaget fort at det var ikke så mye spennende på stedene vi oppsøkte, så en sykkeltur eller gåtur i det ugjestfrie terrenget ble alternativet, men ikke noe vi gjorde hver dag, liksom. Herlighet så jeg babler. Ferdig nå. Håper jeg hadde et og annet poeng innimellom alt også.

Sist redigert av Skremmern : 02-04-12 kl 14:08.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 08:45   #5
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

All inclusive er ingen ny ferieform. Franskmenn, italienere, tyskere osv har feriert på denne måten i flere tiår, det er først de siste årene denne typen ferie har blitt tilgjengelig også for oss nordmenn\skandinavere.
Tunisia, som jeg kjenner godt til, har hoteller\senter som har kjørt slike opplegg helt siden midten på 60-tallet. Man må heller ikke glemme at mange sysselsettes på disse hotellene\senterene også, helt sort\hvitt er det ikke.
Ser det spesiellt tydelig i Tunisia nå hvor turismen stoppet med en gang urolighetene startet i fjor vinter. Familier som er fullstendig avhengig av inntektene fra jobben på hotellet har nå ingenting å leve av. Alle venter og håper turistene snart vender tilbake.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.