Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Billige familieferier?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-12, 11:00   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billige familieferier?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg mener i alle fall det.

Jeg tror det er det vi mener i denne diskusjonen ja. Strengt tatt ville vel resortfamiliehotellpakke være en bedre beskrivelse, for charter i seg selv kan jo være alt mulig (jeg reiste en gang charter til Jersey, det var fly og hotell og ellers ingenting som minnet om charter).

Det er i det hele tatt mange kontraster i diskusjonen, for man kan jo fint reise ikke-charter og nærmest leve mer charter enn om man gjør det... Som 007 blant annet illustrerer, hvis man da bestiller alene men benytter seg av alle tilbud vil jo det nesten bli mer organisert enn om man kjøper en pakke der man ikke bruker så mye annet enn det mest elementære.
Det er ganske stor kontrast mellom mange egenorganiserte ferier og det Tallulah beskriver ift å bli kjent med lokalbefolkning og komme hjem til dem, for å si det sånn. Jeg tror ikke akkurat at jeg ved å bestille fly selv til Nice og leie et feriehus rett utenfor vil komme i nærkontakt med lokalbefolkningen i mye større grad enn om jeg hadde bestilt en ferdigpakke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 11:21   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er i det hele tatt mange kontraster i diskusjonen, for man kan jo fint reise ikke-charter og nærmest leve mer charter enn om man gjør det... Som 007 blant annet illustrerer, hvis man da bestiller alene men benytter seg av alle tilbud vil jo det nesten bli mer organisert enn om man kjøper en pakke der man ikke bruker så mye annet enn det mest elementære.
Det er ganske stor kontrast mellom mange egenorganiserte ferier og det Tallulah beskriver ift å bli kjent med lokalbefolkning og komme hjem til dem, for å si det sånn. Jeg tror ikke akkurat at jeg ved å bestille fly selv til Nice og leie et feriehus rett utenfor vil komme i nærkontakt med lokalbefolkningen i mye større grad enn om jeg hadde bestilt en ferdigpakke.

Hva mener du med "men benytter seg av alle tilbud"? Hvilke tilbud? Om man benytter leilighetens svømmebasseng og deltar på quiz, går man da over i charterkategorien?

I den lille spanske byen vi skal bo er det en del hoteller, men mest vanlige leiligheter. De fleste restauranter har engelsk meny, men langt fra alle. Vi leier bil og loffer rundt og vi føler at vi, etter 4 år i samme området, har fått et innblikk i hvordan det er å leve og bo i området.
Det er mest spanske turister i byen, mange spanjoler har ferieleiligheter der. Nå resier vi før den spanske sommerferien i år, men ellers pleier det være mange spanjoler der, en del engelskmenn, en del turister fra andre land og få nordmenn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 11:26   #3
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hva mener du med "men benytter seg av alle tilbud"? Hvilke tilbud? Om man benytter leilighetens svømmebasseng og deltar på quiz, går man da over i charterkategorien?

Jeg brukte bare din beskrivelse som et eksempel på at det er veldig mange flytende overganger her. Jeg gjør meg ikke opp noen mening om når man går over i charterkategorien, jeg påpeker bare at man i praksis kan ha helt like ferier ved å bestille på den ene og den andre måten slik at det ikke bare er bestillingen som har noe å si, men rett og slett hvordan man legger opp ferien sin og hva man velger å gjøre.

Jeg personlig tar heller en charter til Rhodos enn å bestille fly selv og leilighet i Marbella, for å gi et eksempel, for meg vil dette siste gi en ferie jeg i mye mindre grad liker i praksis. Mitt poeng er at å lage opplegg selv ikke akkurat er noe som garantert gjør at man lever blant innfødte, for å sette det på spissen. Det blir hva man gjør det til nesten uansett.

Gammel 02-04-12, 11:29   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det har du rett i. Og man kan fint komme i kontakt med lokalbefolkningen når man reiser med charter også. Hvis du søker opp alt jeg har skrevet om charter på FP så vil du se at jeg er ikke entydig negativ. Om vi skal tilbake til Parga så er det godt mulig at vi velger charter denne gangen også, om det kommer ut billigere enn å orge selv. Sist vi var der bodde vi på et lite familiedrevet hotell (med avtale med bl.a. Apollo), leide bil, kjørte langt opp i fjellene, sov over på et kårni høyfjellshotell sammen med det greske skilandslaget og en hotellvert som så ut som Jonathan Pryce i Brazil, besøkte klosterne i Meteora, spiste på rare, små roadside cafeer, kjørte oss vill, besøkte et bittelite, privatdrevet museum som tok være på romerske ruiner (Den greske staten ville kun finansiere greske ruiner), ble kompis med ene serivtøren på den greske restauranten vi endte opp med å spise på omtrent hver dag og opplevde mange sider ved fastlandshellas jeg ikke ville ha vært for uten.

Den ferien vil skal ha i Florida nå kommer til å bære mer preg av resort-ferie enn det den charterferien gjorde.

Det jeg i hovedsak har problemer med er feriesteder som kunne vært hvor som helst i verden, fordi de serverer den samme maten, alle snakker svensk eller engelsk, man trenger ikke bevege seg ut i lokalmiljøet (mange steder er det umulig, for resorten ligger så øde til), og man ikke bidrar til lokalområdets økonomi i nevneverdig grad.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 11:36   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt, apan og niobe, var at det er lite som er fy-fy når vi er på ferie. Vil ungene leke m venner de treffer, får de lov til nettopp det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 11:38   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Poenget mitt, apan og niobe, var at det er lite som er fy-fy når vi er på ferie. Vil ungene leke m venner de treffer, får de lov til nettopp det.

Det er ikke noe som er fy-fy hos oss heller. Men mitt mål er til en viss grad at man har det såpass fint samme mye av tiden at ungene synes det er hyggelig å være sammen som familie fordi jeg synes det er viktig. Jeg ser jo at der hvor foreldrene sitter begravd i en bok hele tiden, søker ungene mer ut, så man kan jo diskutere hva som er årsak og virkning her.

Hvis storebror vil leke med andre, fordi han har lyst til det, får han selvsagt det, men han skal ikke føle at han MÅ det fordi vi ikke tar oss tid til ham. Jeg innrømmer at jeg synes det er superviktig å gi barna tid med oss på ferie, særlig mens de er ganske små.

Gammel 02-04-12, 11:41   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det jeg i hovedsak har problemer med er feriesteder som kunne vært hvor som helst i verden, fordi de serverer den samme maten, alle snakker svensk eller engelsk, man trenger ikke bevege seg ut i lokalmiljøet (mange steder er det umulig, for resorten ligger så øde til), og man ikke bidrar til lokalområdets økonomi i nevneverdig grad.

Jah, jeg også.

Sist ferie var min kjære og jeg i Jordan, og siden vi visste omtrent null og ingenting om stedet og tenkte at denne gangen skal vi jaggu bare ligge på stranda og ikke gjøre noenting, bestilte vi resort og fly via Apollo. Vi fikk begge småpanikk bare av bussturen fra flyplassen til hotellet, ("Dette er en veldig lokal by, hvor det er mange lokale, og de er muslimer!", det var så vanvittig lagt opp til at man ikke skulle forlate resortområdet whatsoever, det var frarådet å leie bil, frarådet å være ute om kvelden, i det hele tatt. Det ble gitt et inntrykk av at hvis man våget seg ut på egenhånd uten å være på en guidet tur i turistbussen, kom man til å bli ranet og etterlatt i ørkenen av gale, lokale muslimer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 11:56   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Noe av det jeg liker minst med det jeg ser på resortene er forøvrig at en del av foreldrene bruker AI-konseptet til å "avspise" barna. "Jeg er opptatt med denne boka, kan du ikke gå og ta deg en is?" Litt sånn at man særlig bruker gratis brus og is som "aktiviteter" for ungene slik at man selv får være i fred. Det synes jeg er skikkelig ugreit. Jeg mener selvsagt ikke at dette er slik alle bruker AI-opplegget, men jeg ser at noen bruker det slik.

Gammel 02-04-12, 12:12   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe av det jeg liker minst med det jeg ser på resortene er forøvrig at en del av foreldrene bruker AI-konseptet til å "avspise" barna. "Jeg er opptatt med denne boka, kan du ikke gå og ta deg en is?" Litt sånn at man særlig bruker gratis brus og is som "aktiviteter" for ungene slik at man selv får være i fred. Det synes jeg er skikkelig ugreit. Jeg mener selvsagt ikke at dette er slik alle bruker AI-opplegget, men jeg ser at noen bruker det slik.

Jeg tror også at måten disse feriepakkene blir promotert øker aksepten blant foreldrene til å gjøre sånn du sier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 12:17   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror også at måten disse feriepakkene blir promotert øker aksepten blant foreldrene til å gjøre sånn du sier.

Det er jeg ikke uenig i (selv om jeg synes det er utrolig snevert at foreldrene på en måte adopterer den ideen fra markedsføringen). Og det er et dilemma ift å støtte konseptet det også, jeg ser den. Spørsmålet er jo litt hvordan de samme foreldrene ville løst dette i en vanlig ferie. Man kan jo velge bestikkelsesvarianten i de fleste ferieformer hvis man ønsker det, sånn egentlig.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.