Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Breivik er tilregnelig

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-12, 19:47   #32
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Breivik er tilregnelig

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Hva mener du med dette? Enten er han tilregnelig og blir idømt straff (mest sannsynlig forvaring) eller han er utilregnelig og blir idømt tvungent psykisk helsevern. Hvis du mener personlighetsforstyrrelsene med "den diagnosen han har nå", så kan han ikke dømmes til tvungent psykisk helsevern på bakgrunn av dette, da det ikke kvalifiserer til utilregnelighet.

Jeg satt og hørte på ett radioprogram idag hvor dette ble debattert.
Og slik jeg forstod de som var tilstede var at han ikke var psykotisk i gjerningsøyeblikket, dvs. på Utøya den 22. juli, han er ikke paranoid schizofren, bevistløs (jeg mener å huske at han var sterkt ruset på ett eller annet, men det går kanskje ikke inn under "bevistløs") eller .

De to som nå har vurdert han hadde kun mandat om å vurdere om han var tilregnelig eller ikke i gjerningsøyeblikket. De har også konkludert med følgende: (ref. aftenposten)

Sitat:

Aspaas og Tørrissen konkluderer med at Breivik har en dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse.

De mener Breivik er ekstremt selvopptatt og viser da blant annet til hans uniformsbruk og oppblåste selvbildet. Det vil si at Breivik ikke bare er opptatt av seg selv, men også nyter seg selv, sine egenskaper, evner, suksess og ytelse. De legger også vekt på at han har vist manglende medfølelse og at det i seg selv er avvikende å utføre handlinger som han har gjort. Men det har ikke avgjørende betydning for tilregnelighetsspørsmålet. Vrangforestillinger og personlighetsforstyrrelser er i seg selv ikke tegn på psykose eller andre forhold som alene tilsier en utilregnelighet.

Tørrissen og Aspaas konkluderer også med at det er stor fare for at Breivik vil kunne begå framtidige voldelige handlinger.

Og det som da ble sagt idag, slik jeg forstod det, mulig jeg har missforstått altså. Er at han kan dømmes til forvaring, dvs. livstid og at han vil kunne bli pålagt å måtte gå igjennom sine andre personlighetsforstyrrelser. Men han blir ikke innlagt på Dikemark e.l.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.