|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Leken
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye er arv og hvor mye er miljøpåvirkning?Når jeg ser på mine eneggede gutter innser jeg at arv har mye å si. De får nå lik oppdragelse, men særtrekkene i personlighetene er ikke like. Nå er de jo ikke så store enda, så det kan jo være at de blir mer preget av oss etterhvert. Men det er jo utrolig flott å se da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Originala
|
![]() Sv: Hvor mye er arv og hvor mye er miljøpåvirkning?
Det skulle vel tyde på det motsatte, skulle det ikke? Eneggede tvillinger har jo likt genetisk materiale. Om de er ulike må det vel skyldes miljøet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De kan vel "arve" hver av sine foreldre?
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
Nei, ikke hvis de er eneggede. Da er de genetisk identiske, og all ulikhet vil skyldes ytre omstendigheter.
![]() |
#5 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er naturlgivis riktig, men jeg tviler på at forskning på eneggede tvillinger er tilstrekkelig eller presist nok til å vurdere betydningen av arv kontra miljø fullt ut. For det første er jeg ikke overbevist om at vi har en tilstrekkelig kontroll på hva "genetisk identiske" innebærer for eneggede tvillinger. Og "ytre omstendigheter" er vanligivs ikke veldefinert i denne sammenhengen heller. Jeg antar f.eks at små variasjoner i kjemi under svangerskapet kan gjøre at i like gener kan gi ganske forskjellige uttrykk. Da er jo det forsåvidt miljø og ikke arv, men det er vanskelig å isolere og vurdere det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor mye er arv og hvor mye er miljøpåvirkning?De grunnleggende trekkene er man født med, men som him sier, hvilke "uttrykk" disse trekkene får vil være avhengig av miljø.
![]() |
#7 |
Prettiest mess ever seen
|
Du har selvsagt helt rett i at betydningen av faktorene er veldig usikker, men jeg mener at alt som skjer etter befruktning ikke kan kalles "arv". Flisespikkere vil også kunne påstå at en mutasjon i genene heller ikke er arv per se.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|