Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV til besvær?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-12, 13:11   #1
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV til besvær?

Men, nav sit jo ikkje å diktar opp eigne lover? Det er jo stortinget som vedtek lovverket og forskriftene som nav jobbar utfrå. F.eks folketrygdlova, lov om sosiale tjenester og liknande. Det er der vi må rette klagene, dersom lovverket ikkje er godt nok!

Og bostøtte er det vel strengt tatt Husbanken, og ikkje nav som forvaltar (sjølv om enkelte kommuner har valgt å plassere Husbanken innanfor det lokale nav-kontoret sine veggar).

Gammel 25-04-12, 14:18   #2
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er positivt overraska over NAV. Det er ryddige saksbehandlarar som gir god og grundig informasjon om forventa behandlingstid og hjelp til å fylle ut skjema.

Samtidig kjenner eg meg igjen i dette med mistenkeleggjering. Det verkar som om systemet er berekna på friske folk som ikkje vil jobbe, ikkje sjuke folk som ikkje klarer å jobbe. For meg, som synest det er tungt å gå sjukemeldt og som gjerne vil jobbe, blir denne mistenkeleggjeringa ubehageleg.

Men eg trur også dette er "folk" sin feil, like mykje som det er NAV som har skulda. Folk som utnytter systemet og krev og krev, bryt jo ned eit system som burde vore basert på tillit. Og då kan ikkje saksbehandlarane lenger utvise tillit, men alle må gjennom den same mistenkeleggjeringa.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 16:56   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Men, nav sit jo ikkje å diktar opp eigne lover? Det er jo stortinget som vedtek lovverket og forskriftene som nav jobbar utfrå. F.eks folketrygdlova, lov om sosiale tjenester og liknande. Det er der vi må rette klagene, dersom lovverket ikkje er godt nok!

Det er vel sånn sett ikke lovverket som får pes, men hvordan ting fungerer på NAV? Jeg skjønner godt at det er blitt vanskelig etter at vi gikk fra Aetat til NAV, og alle som jobber der nå skal kunne alt om alt. Tidligere hadde vi ansatte som kunne pensjon, foreldrepenger eller arbeidsledighet, sånn er det jo ikke lenger.

For min del ligger mye av frustrasjonen at jeg ikke kan stole på det svaret jeg får, og når man da er avhengig av å få riktig informasjon slik at man kan gi riktig informasjon tilbake, blir det vanskelig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43.