Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunadvalg

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-12, 21:06   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadvalg

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg håper at guttene mine vil ønske seg bunad, men de kommer ikke til å få bunad til konfirmasjon. Jeg vet heller ikke om bunad er noe vi kommer til å sponse dem med når de blir voksne.

Men til den siste setningen din: Er det fordi de er gutter? Hadde det vært annerledes med ei jente?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:09   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vil guttene mine ha bunad til konfirmasjonen får de det med glede. Går an å legge inn legg på det og. Bare litt vanskeligere.

Min bunad var det ikke lagt inn noe mulighet for å utvide den dessverre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:16   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vil guttene mine ha bunad til konfirmasjonen får de det med glede. Går an å legge inn legg på det og. Bare litt vanskeligere.

Min bunad var det ikke lagt inn noe mulighet for å utvide den dessverre.

Det går på noen bunader, men på noen så går det absolutt ikke. På drakten som jeg synes er aller finest av de som guttene våre vil ha tilhørighet til er det nesten ingen ting å gå på i forhold til omsying.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:10   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Malama: Mener du at en mann ikke er utvokst før han er 25-30 år?

Gammel 06-05-12, 21:20   #5
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, det er de vel før den tid, sikkert rundt 20. Men var nok litt preget a. At de to guttene i min familie som "har" ikke var mentalt moden for å ønske seg det før de var hhv 25 og 30, min mann ble ikke klar (overtalt?) før han var 32. Hvilket minner meg på at vi BLIR 33 i år, så det er to år til han blir 35. Regnebom...

Om jeg er tvilende til om jeg ville sponse bunad til voksen sønn kontra datter, så er dt fordi datter får til konf, sønn får gave av lik verdi til konf, om sønn da får bunad senere bør datter få noe tilsvarende. Alternativt kan sønn få rimligere konfgave, mot løfte om bunad når han blir 20, eller noe sånn.

Gammel 06-05-12, 21:33   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, JEG var i hvert fall ikke det. :fniser:

Gammel 06-05-12, 21:37   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke jeg heller, men bunaden min kan sys inn og ut i store mengder.

Gammel 06-05-12, 21:45   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke jeg heller, men bunaden min kan sys inn og ut i store mengder.

Min hadde lagt inn maksimalt med søm-monn, om man ikke skulle lagt søm-monnet dobbelt. Men det var ikke mange cm å legge søm-monn bak, for å si det sånn. Så den er lagt ut til helt maks, selv om jeg er slank. Det er morsomt å se konfirmasjonsbildene, med 2 cm sprekk foran, der man så vidt kunne skimte bringeduken. Jeg var fullt utvokst i høyden, men manglet sikkert ti kilo, minst, på å ta det igjen i bredden for å bli normalvektig. Ah, those were the days. :Hvor er beina mine? Hvor er arma mine? Jeg er sikker på jeg hadde dem i går!"

Gammel 06-05-12, 21:51   #9
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min hadde lagt inn maksimalt med søm-monn, om man ikke skulle lagt søm-monnet dobbelt. Men det var ikke mange cm å legge søm-monn bak, for å si det sånn. Så den er lagt ut til helt maks, selv om jeg er slank. Det er morsomt å se konfirmasjonsbildene, med 2 cm sprekk foran, der man så vidt kunne skimte bringeduken. Jeg var fullt utvokst i høyden, men manglet sikkert ti kilo, minst, på å ta det igjen i bredden for å bli normalvektig. Ah, those were the days. :Hvor er beina mine? Hvor er arma mine? Jeg er sikker på jeg hadde dem i går!"

Min er annerledes, den har sømmene i siden, og skal være lukket forran. Jeg har i begge sider store mengder sømmonn både på fortstykke og bak, ved konfirmasjon var nesten hele overdelen dobbel. Ull, og for. Varm.

Jeg er sikkert på at om mamma ikke hadde nektet, kunne den blitt passe til 17. Mai det året jeg fikk Knerten. Men den er i alle fall med god margin passe til dåp, og jeg kan vitterlig legge på meg mye.

Min bunad er grei sånn. Herrebunaden er... Prøv sy ei kroppsnær jakke til en fjortiss, og få den til å passe på en voksen mann... Man kan gjøre mye rart med buksa, legg, knapper, sy ned her og legge ned der, men vest og særlig jakke? Til en fjortiss, som passer hans far? No way. Så voksenbunad får ikke Knerten før han er voksen. Om ha vil.

Gammel 06-05-12, 21:41   #10
Malama

Malama sin avatar

Standard

Strengt tatt er min mann større nå, enn han var når han var 20.

Men det er mer sånt som man kan ta litt høyde for i et slikt plagg. Som konfirmanter var han.... Vesentlig lavere, smalere, tynnere... Et barn, umulig å få en bunad sydd til ham da til å passe nå.

Min, var selvsagt sydd med mye å gå på, og var litt sid. Jeg er også større enn jeg var som konfirmant, men på lengden har jeg ikke vokst mer enn at med flate bunadssko er bunaden i sin opprinnelige lengde litt for lang for meg, så jeg foretrekker sko med hæl. Litt mer pupper, spesielt når jeg ammer, og litt mer former, men fint mulig å tilpasse, heldigvis.

Men jeg er sannelig usikker på om min lille spjæling av en lillebror var utvokst når han var 20 altså. Han var liten, lenge. Prematur, og genetisk tynn. Han er ikke en stooooor mann fortsatt, men stor nok, voksen nå. Noe annet enn den lille gutten, virkelig lille gutten, han var når ham var konfirmert.

I min familie vokser guttene sent. Morfar var minst på bildet når han ble konfirmert, han sto på en krakk. Det pleier vi minne gutter på når de synes de er minst av alle. Morfar ble nærmere 2 meter som voksen.

Så om Knerten skal konfirmeres i bunad, blir det en barnebunad. Voksenbunad får han når han er utvokst, 20-25-30.

Gammel 06-05-12, 21:14   #11
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men til den siste setningen din: Er det fordi de er gutter? Hadde det vært annerledes med ei jente?

Ja det hadde kanskje vært annerledes med ei jente, men jeg vet ikke.
Å gi bunad til konfirmasjon til en gutt er ikke veldig lurt slik jeg ser det. Menn bør være mer utvokst før de får seg bunad og når barna er voksne anser jeg det ikke som min plikt å utstyre dem med klær. Om vi hadde hatt begge kjønn og jente hadde fått bunad til konfirmasjon hadde vi nok satt av penger og sponset bunad/deler av bunad til voksne gutter også, men kanskje ikke fullt ut, da konfirmasjonsantrekk for gutter og festantrekk i påfølgende år også koster noen lapper.
I min slekt er det ikke tradisjoner for bunad før voksen alder. Jeg og søstrene mine anskaffet oss bunader som voksne. Da vi ble konfirmert var det veldig få som hadde bunader.

Her hvor vi bor nå er det annerledes og kanskje derfor hadde jeg tenkt at jente hadde fått bunad om vi hadde hatt jente og hun ønsket å ha det til konfirmasjon.

Hypotetisk spørsmål i grunnen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:18   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det er jo hypotetisk, men jeg har både gutt og jente og vil veldig gjerne at begge skal ha. Jeg kommer ikke til å gi dem det som voksne. Det er konfirmasjon eller aldri.

Gammel 08-05-12, 20:47   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

For meg er tilhørighet viktig hva bunad gjelder. Jeg har bunaden etter min mormor, som hun selv har brodert og montert. Den er fra der hun og mamma er fra, jeg har aldri bodd der men er døpt der og har naturligvis vært mye der opp gjennom årene.

Ja, det er jo hypotetisk, men jeg har både gutt og jente og vil veldig gjerne at begge skal ha. Jeg kommer ikke til å gi dem det som voksne. Det er konfirmasjon eller aldri.

Min eldste ble konfirmert i fjor, og jeg er sjeleglad for at han ikke hadde ønske om bunad til dagen. Den hadde vært for liten allerede, og han vokser fortsatt.
Og det er ikke bare i høyden, den spinkle gutte-kroppen er i ferd med å legge seg ut. Bredere skuldre og grovere bygning rett og slett.

Bunad til gutter til konfirmasjonen er tullerusk spør du meg. Egentlig til jenter og, men de forandrer seg som regel mindre i høyden i allefall og har litt mer å gå på i forhold til å sy ut.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.