|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dag
Jupp sluttet i 2001 og da var L97 fortsatt faget som høyskolene underviste allmennlærerne i. Etterat jeg sluttet har jeg ikke satt meg inn i RLE reformen som kom (er ikke på skole selv, underviser ikke, har ikke så store barn).
Men hvordan er det nøytral når et religion vies merkbart mer plass enn andre?
Hva om en kutter ned på religionsundervisningen og heller fokuserer på etikk, filosofi, eller andre allmennfag? MÅ vi ha religionsundervisning av noe slag på skolen? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Nøytral som i ikkeforkynnende.
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
At det er nøytalt betyr ikke at det som er kulturelt og historisk viktigst skal ta like lite plass som det andre. Det betyr at man ikke skal fremheve noe som bedre enn noe annet. Kristiendom har tatt mer plass i Norge enn hinduisme, det har spilt inn på hvordan landet har blitt formet og kulturelle koder i en helt annen grad enn andre religioner.
Jeg syns kanskje du bør sette deg inn i hva RLE-faget består av før du diskuterer dette, fordi det fokuserer på etikk og filosofi også. Selvsagt er det viktig med religionsundervsning. Kunnskap er veien til toleranse.
Alle har rett til å bli begravet på kirkegårder og gravlunder. Hvor har du dette med at krikegårdene skal stenges fra?
Dette styres av gravferdsloven.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
På samme måte som historie- og samfunnsfagundervisningen er politisk nøytral, selv om norsk historie og samfunn vies mer plass enn det som gjelder andre land, tenker jeg.
|
|
|
#6 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagHar jeg, som medlem av statskirken blitt spurt om det her? Jeg er ikke udelt positiv....jeg er døpt, og konfirmert, og anser meg som et medlem av statskirken...( Hvilende medlem, er det det man heter da). Jeg har ingen planer om å melde meg inn i noen andre kirkesamfunn og bli pålagt kakebaking, og salmesynging og hva de nå måtte finne på, uten om når det passer meg og min tro. For meg har statskirken vært en utmerket ordning. Skal kirken nå bli tilgjengelig kun for medlemmer som om mulig man finner som riktige kristne, med riktig tro og så skal alle de andre ikke fullt så rett-troende bli stående utenfor.... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Personlig pessimist
|
Og jeg, som kristent, aktivt statskirkemedlem, tror at kirken er tjent med at folk tar et mer bevisst standpunkt enn dette. Kirken skal selvsagt være åpen for folk med ulikt forhold til tro (jeg har enda ikke vært i en statskirkelig menighet hvor dette ikke er tilfelle. Jeg tror det er noe utenforstående mener, at menigheten er en homogen masse. Det er like mange ulike kristne, som det er kristne.), men jeg tror ikke det skader om folk må tenke over hva de bruker kirken til, og hva det betyr for dem.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|