|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Jamen det var ikke det du skrev - |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skrev ikke at jeg VILLE komme med det. Jeg skrev OM en person svarer Toten og jeg skulle finne på å spørre.... ikke at jeg VILLE spørre.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Ellers er det vel ofte slik at mennesker - uavhengig av hudfarge - som føler tilhørighet til et annet land enn Norge ofte vil omtale det i dagligtalen, og kanskje spesielt på en dag som 17. mai. "I mitt hjemland...", "der jeg kommer fra...", "der familien min er fra...". Da vil det jo være naturlig å følge opp med oppfølgingsspørsmålet om det landet de _egentlig_ kommer fra. Men det er jo fullstendig uavhengig av hudfarge, det kan jo like godt være finland liksom som.
Ok, da misforstod jeg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Det var mer en generell kommentar til hele tråden, ikke spesielt til ditt innlegg jeg burde nok ha presisert det.
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Det spørs litt hva man mener med å "være fra" et sted. Vi har noen venner som er søsken, de snakker alle Bodødialekt (ikke helt ren dialekt, kanskje, men adskillig renere enn min slitte Tromsødialekt), men de ville nok si alle sammen, om du spurte dem, at de "er fra" Trondheim. Moren deres er derfra, og de flyttet dit som barn og gikk på skole der, og to av dem bor der enda - de la bare aldri om dialekten.
|
|
|
#6 |
|
|
Ikke nødvendigvis... sånn som meg da, som er NATO-unge og har bodd ørti-fjørti steder i mitt liv og snakker en grei østlandskdialekt, med litt innslag av nordlending, sørlending og engelsk. Alt etter som dagsform, humør, hvem jeg snakker til og hvor jeg bor. Jeg kommer egentlig ikke fra noe sted. Men jeg føler tilhørighet til et sted, som er der mamma vokste opp. Det er der jeg sier jeg _er_ fra. Men jeg bodde flere år nordpå som liten enn jeg bodde der som tenåring. Så jeg _er_ vel egentlig nordfra da. Men jeg snakker ikke dialekten fra noen av stedene. Det gjør ikke tilhørigheten min til de stedene noe mindre. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
(Svarer på tre innlegg under ett - toppen av effektivitet!
|
|
|
#8 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, det sier deg noe. Og du vet det. Du kan se på noen at de har opprinnelse fra et annet sted i verden. Det er en liten historie i seg selv.
|
|
|
#9 |
|
|
Ja, som jeg skrev...:
Jeg mener at en persons hudfarge er "ingen historie i seg selv". Men så er vi tydeligvis uenige om det. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|