|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sy bunad selv?Jeg vil forresten anbefale alle som har lyst på bunad å drive litt research i forkant. Jeg sitter i hvert fall igjen og angrer litt på noen av valgene jeg tok med hensyn til stoff og farger etc, før jeg egentlig ikke visste at jeg hadde noe valg. I etterkant ser jeg at jeg nok kunne hentet mer inspirasjon fra gamle drakter (se i bøker på bilder av gamle bunader!). |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Pauset
Hvor: In Town!
![]() Sv: Sy bunad selv?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Sliter med tastaturet
Jeg tror du misforstår det jeg mente. Jeg er på ingen måte for fri utfoldelse på bunadsfronten, og at stygt arbeid er stygt arbeid uansett er det ingen tvil om. Kan du ikke sy bør du holde deg unna; dårlig utført jobb er ikke pent. Det jeg mente var at det ikke er sånn at en bunad MÅ ha rød fargekode ditt og datt, MÅ ha det ene mønsteret framfor det andre, MÅ ha grønne bånd nederst, MÅ vært sydd i bomullsstoff av den og den vevtypen. Dersom man ser på eldre modeller finner man kanskje at det er vel så pent med et skikkelig ullstoff framfor bomull, og en grønn søm framfor den røde. Kanskje finnes det også noen som kopierer gamle broderier som ble brukt lenge før Husflidstandarden ble utvilket, som er litt mer spesielle, men har like lange røtter i folkekulturen i dine hjemtrakter. Er det da en mindre høyverdig bunad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Sy bunad selv?- Har du sydd bunad selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Passiv
|
Jeg forsto godt det første innlegget ditt også, men her gir du jo gode eksempler da. Sist redigert av TBM : 01-04-07 kl 21:20. |
![]() |
![]() |
#27 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Sy bunad selv?Den bunaden som TBM viste var nydelig! - Jeg er halvt nordtrønder selv, men synes ingen bunader i trøndelag er særlig fin. Jeg vurderte "frostabunaden" tidligere, da det er der mamma kommer ifra...
![]() |
#28 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2012
![]() |
![]() Sv: Sy bunad selv?Hei, jeg har brodert, klippet, montert en Vest-Telemark bunad for dattera mitt. Det var ikke vanskelig, men det er masse jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Sy bunad selv?Jeg startet denne tråden, men har helt slått fra meg tanken.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|