Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hyttestørrelse og restriksjoner (Dagbladet.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-07, 13:48   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttestørrelse og restriksjoner

Jeg klarer ikke helt å se noe misunnelsesargument i Miss Norways innlegg? Bare at det finnes individuelle forskjeller, også på behov for hyttestørrelse. For eksempel familiestørrelse, at folk bygger hytter til bruk av storfamilien, etc.

Jeg hørte at Høyre hadde kalt forslaget et utslag av misunnelse, og DET syns jeg er tåpelig. Forslaget har sine poenger det, altså.

Men hvilke andre ting skal man rasjonere på da, mon tro? Det vil være MINST like effektivt å rasjonere flyreiser! Maks en utenlandsreise per år per familie, for eksempel? Triplede avgifter på forretningsreiser. DET ville gitt utslag på CO2-utslippene, det! (Ble du skremt nå, Toffen? )

Tross alt er gjennomsnittsstørrelsen på hytter under 90 kvadrat. De virkelige palassene er prangende og synlige, men faktisk få. Forslaget vil sånn sett ha svært liten miljøeffekt.

Andre forslag kan være restriksjoner på for eksempel oppvarmede oppkjørsler, krav om bruk av jordvarme eller lignende, andre enøk-krav.

Gammel 04-04-07, 14:06   #2
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Helt enig med Polyanna!

Flyreise-restriksjoner hadde vært noe! Da skulle våre miljøbevisste politikere fått det slitsomt tenker jeg... Ikke nok med at de kjemper for at hver en lille avkrok av det ganske land skal ha en flyplass, men de skal selvfølgelig ha avgangstider som passer slik at det passer fritidsordningen sin på Stortinget også. Den s.k. statsavtalen fremhandles i samarbeid mellom flyselskapene og våre politiske representanter hvert år, og ja, det bestemmes i stor grad av hvem som bor hvor av politikerne. Det året (eller så...) som Olsen var fiskeriminister, var det flyavganger hver time til Tromsø. Kjekt og greit, men lite miljøbevisst. Og når politkere er på turne, brukes ALLTID fly, selv om det er innen Norge, hvorfor kan aldri politikere ta toget?

Forresten så sendte jeg en mail til Fremtiden i våre hender i går, men jeg regner med at jeg ikke får noe svar før de er tilbake på jobb etter hytteferiene sine i påskefjellet.

Kjenner jeg er litt politiker-uvel i dag

Gammel 04-04-07, 16:46   #3
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det som kanskje har størst effekt er å nekte hyttefolket å bruke fly og helikopter til hytta Det er vi ikke helt uvant med på sørlandet.

Er det virkelig så mange det dreier seg om som flyr til hytta på Sørlandet? Det nekter jeg å tro. I alle fall ikke mange nok til at det har noen som helst effekt på miljøet.

Like lite, som at enkelte ikke liker at man nevner misunnelses-aspektet i denne debatten, liker jeg at debatten hele tiden vris inn/snikes inn på at det er de med store hytter, privatfly, helikoptre og store dyre biler som skal taes i kampen for miljøet. Kan man ikke starte med seg selv istedenfor? Hva kan JEG gjøre for miljøet? Heller det enn å bruke ufornybar energi på å irritere seg over hva alle med mye penger og mye luksus rundt seg burde gjøre.

Gammel 04-04-07, 17:26   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men hvilke andre ting skal man rasjonere på da, mon tro? Det vil være MINST like effektivt å rasjonere flyreiser! Maks en utenlandsreise per år per familie, for eksempel? Triplede avgifter på forretningsreiser. DET ville gitt utslag på CO2-utslippene, det! (Ble du skremt nå, Toffen? )

Nei, du, det ble jeg ikke. Dette er igjen et område hvor jeg er for energi- og utslippskvoter, jeg ville nemlig gladelig ofret bilen og flere oppvarmingstyper for flyturene mine. Og jeg ville også gladelig tatt Europa-reisene mine med tog om det i det hele tatt var praktisk gjennomførbart, noe det i stor grad ikke er i dag.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 22:09   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nei, du, det ble jeg ikke. Dette er igjen et område hvor jeg er for energi- og utslippskvoter, jeg ville nemlig gladelig ofret bilen og flere oppvarmingstyper for flyturene mine. Og jeg ville også gladelig tatt Europa-reisene mine med tog om det i det hele tatt var praktisk gjennomførbart, noe det i stor grad ikke er i dag.

Unnskyld.

Uansett: Du insisterer altså på din rett til å forurense så mye som DU har behov for, på dette FOR DEG viktige området, og kompenserer så godt du kan på andre områder. Hvorfor i all verden skal AKKURAT hytter være untatt denne "selvråderetten". Når rasjonering på flyreiser utvilsomt ville vært mer CO2-besparende?

(Så forresten ikke den setningen i Missens innlegg. :blind: )

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.