Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du barna dine riktig mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-12, 13:02   #11
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Gir du barna dine riktig mat?

"Rent sukker, hvit ris, hvit pasta og hvitt brød gir ikke byggesteiner, men kun sukker rett i blodet."

Dette er galt (med unntak av rent sukker). Det er kanskje ikke mye byggesteiner i disse matvarene, men de inneholder godt med løselig fiber som er saliggjørende for mange med mageproblemer. Og det er det veldig mange som har.
Jeg synes det går litt over stokk og stein noen ganger. Moderasjon er fint, men det er ikke livsfarlig å spise ris og pasta. Det er flere brikker i puslespillet, det er andre ting man kan redusere og regulere. Jeg er lei av å bli kjefta på fordi vi spiser hvit pasta, ris og ganske lyst brød. Vi har mye grønnsaker i tillegg. Jeg lager all mat fra bunnen, varierer etter beste evne, fisk flere ganger i uka, rent kjøtt og litt vegetar. Jeg baker alt brød selv, med akkurat så mye (lite) grovt i som magen min tåler. Vi bruker litt mindre fett enn vanlig, kanskje. Jeg ser absolutt ingen indikasjoner på at jeg gir barna mine feil mat. De er friske og slanke, veldig slanke.

Ang. dette med at barn spiste mer karbohydrater før men var slankere tror jeg det har litt med aktivitetsnivået å gjøre, men jeg tror også det har med mengdene å gjøre. Da jeg var barn fikk vi kanskje 2 pølser hver hvis det var middagen. En Grandiosa delt på 4. (Nå høres det ut som vi hadde et veldig usunt kosthold men vi spiste litt annet og ). Uansett, hvis de blir tilbudt kan mine barn glatt spise 4 pølser. Eller sette til livs 1/2 ferdigpizza alene. Så store mengder mat hadde min familie rett og slett ikke råd til da jeg var barn. Det var 2 kjøttkaker til hver, eller 2 fiskeboller, eller 2 pølser. Resten poteter og frossen grønnsaksblanding. Og det gadd man jo ikke spise mengdevis av

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.