Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du barna dine riktig mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-12, 12:25   #101
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine riktig mat?

Jeg trur byunger går mye mer, i kombinasjon med offentlig transport. Det er lettere å leve bilfritt i en by, med kortere avstander.

Gammel 21-06-12, 12:32   #102
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, Polyanna, mora derimot...
:kanskje begynne å slå litt hjul innimellom hvert rundstykke eller neve potetgull?:

Det burde kanskje jeg og gjøre, men jeg tror ikke det hadde gått spesielt bra ... dog underholdende for resten av familien, kanskje.

Gammel 21-06-12, 12:35   #103
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lever egentlig ganske lavkarbo, da. Med lite brød, ris og pasta.

Men så var det godisen, da...

Gammel 21-06-12, 13:02   #104
konsulenten
Passiv

Standard

"Rent sukker, hvit ris, hvit pasta og hvitt brød gir ikke byggesteiner, men kun sukker rett i blodet."

Dette er galt (med unntak av rent sukker). Det er kanskje ikke mye byggesteiner i disse matvarene, men de inneholder godt med løselig fiber som er saliggjørende for mange med mageproblemer. Og det er det veldig mange som har.
Jeg synes det går litt over stokk og stein noen ganger. Moderasjon er fint, men det er ikke livsfarlig å spise ris og pasta. Det er flere brikker i puslespillet, det er andre ting man kan redusere og regulere. Jeg er lei av å bli kjefta på fordi vi spiser hvit pasta, ris og ganske lyst brød. Vi har mye grønnsaker i tillegg. Jeg lager all mat fra bunnen, varierer etter beste evne, fisk flere ganger i uka, rent kjøtt og litt vegetar. Jeg baker alt brød selv, med akkurat så mye (lite) grovt i som magen min tåler. Vi bruker litt mindre fett enn vanlig, kanskje. Jeg ser absolutt ingen indikasjoner på at jeg gir barna mine feil mat. De er friske og slanke, veldig slanke.

Ang. dette med at barn spiste mer karbohydrater før men var slankere tror jeg det har litt med aktivitetsnivået å gjøre, men jeg tror også det har med mengdene å gjøre. Da jeg var barn fikk vi kanskje 2 pølser hver hvis det var middagen. En Grandiosa delt på 4. (Nå høres det ut som vi hadde et veldig usunt kosthold men vi spiste litt annet og ). Uansett, hvis de blir tilbudt kan mine barn glatt spise 4 pølser. Eller sette til livs 1/2 ferdigpizza alene. Så store mengder mat hadde min familie rett og slett ikke råd til da jeg var barn. Det var 2 kjøttkaker til hver, eller 2 fiskeboller, eller 2 pølser. Resten poteter og frossen grønnsaksblanding. Og det gadd man jo ikke spise mengdevis av

Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 13:13   #105
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, jeg er også avslappet der. Jeg har en gutt som spiller fotball 1-2-3 timer hver bidige dag, sykler til og fra skolen, og i tillegg trener intervaller både med meg og sånn helt på eget initiativ, innimellom. En jente som rett som det er MÅ gå fra bordet for å slå 5 hjul eller stå litt i bro, og stort sett henger opp ned. Og en minstemann som løper og løper og løper og løper. De trenger karbene sine.

(Mora, derimot...)

Nemlig. Barn som er aktive i hverdagen og ikke sliter med overvekt trenger ikke begrenses på gode karbohydrater. Vi gjør ikke det med våre selv om jeg passer på mine karbohydrater. Storesøster går til og fra skolen ca 1,2 km hver vei, svømmer 1 gang i uka og er ute å leker fra leksene er gjort til hun legger seg. 5-åringen har ikke like lang vei til barnehagen, men han sykler hver ettermiddag rundt i borettslaget og er generelt mer over bakken enn på.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 13:31   #106
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg var med på en litt sånn bootcampaktig trening i parken i går, og måtte fnise da jeg så at mange av øvelsene vi gjør er sånt som jentungen her gjør på gøy. Gå trillebår, for eksempel.

Gammel 21-06-12, 13:32   #107
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Ang. dette med at barn spiste mer karbohydrater før men var slankere tror jeg det har litt med aktivitetsnivået å gjøre, men jeg tror også det har med mengdene å gjøre.

Enig - eg meiner bestemt at eg åt mindre enn det mine barn gjer. Eg åt gjerne eit knekkebrød til frokost, og så ikkje meir mat før klokka halv tolv! Og da meiner eg ikkje at dette er ideelt - på ingen måte! Men eg trur det er fakta at generelt var prosjonane mindre for 30 år sidan enn i dag. Ta berre ein kikk på dessertskålene... dei gamle er bittesmå! Nå brukar vi store runde djupe skåler til is!

Gammel 21-06-12, 13:40   #108
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Enig - eg meiner bestemt at eg åt mindre enn det mine barn gjer. Eg åt gjerne eit knekkebrød til frokost, og så ikkje meir mat før klokka halv tolv! Og da meiner eg ikkje at dette er ideelt - på ingen måte! Men eg trur det er fakta at generelt var prosjonane mindre for 30 år sidan enn i dag. Ta berre ein kikk på dessertskålene... dei gamle er bittesmå! Nå brukar vi store runde djupe skåler til is!

Storesøster her har vansker med å få i seg frokost, toppen en halv skive eller noe frokostblanding. Til lunsj kl. 11 spiser hun heller ikke mye,ett knekkebrød eller 2. Kl. 14 på SFO spiser hun mye for da er hun sulten. Jeg får helt spader av at hun skal gå så mange timer uten særlig mat på skolen, men når jeg tenker tilbake til egen skoletid var det maaaange av skolevennene mine som knapt nok spiste. Selvfølgelig ikke optimalt, men jeg tror at vi nå er tytet så fulle av 5-6 måltider om dagen, sunne mellommåltider osv at vi rett og slett har fått et overfokus på mat og at vi spiser mer til hvert måltid enn det vi gjorde før. Som du sier dessertskålene og kakeasjettene var bittesmå, nå spiser vi is av suppetallerkener og kaker av frokostasjetter.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 13:45   #109
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn er ikke så glad i karbohydrater i grunn. De spiser brød da, men også like gjerne knekkebrød (grove). Og så liker de ikke poteter, ikke chips, ikke noe særlig av ris. De kan spise litt pasta/spagetti.

Grønnsaker, vel det går opp og ned. Nå funker brokkoli og blomkål ganske greit, og av og til gulrot. Snuppa spiser greit med kjøtt, både svin, kylling og det som er. Pjokken, ikke så veldig gira. Men de er glade i kjøttkaker og slike ting. Pjokken er litt for glad i pølse, og det er nok noe vi tyr til litt for ofte nå om sommeren.

Fisk er den største utfordringen. Ren fisk. De er veldig glad i fiskekaker/boller og sånn, men ikke så glad i fiskefileter og den type middag.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 13:47   #110
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Godt poeng det med porsjoner, ja! Jeg tror mange spiser mer enn de tror de gjør, fordi de jo bare spiser "en porsjon vanlig mat". Men man kan fylle en middagstallerk av dagens størrelse med enormt mye mat, uten at det er "topp" på. Jeg tror hovedgrunnen til at jeg er slank (utover treningen) er mengdebegrensning.

Gammel 21-06-12, 13:50   #111
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, det er selvsagt kjempestore forskjeller både internt i en by og ulike steder på bygda. Men det å basere seg på "beina + kollektiv" er lettere i en by.

Gammel 21-06-12, 13:58   #112
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det er summen.
Mindre aktivitet, mer tilgang til sukkerholdige matvarer og all denne ferdigmaten som sniker seg inn på alle bauger og kanter.
Jeg tror ikke at poteten kan klandres.

At det er forskjell på by og land kan henge sammen med at avstandene er større på landet, derfor blir en også ofte kjørt til og fra. Dessuten er ofte organisert aktivitet mer utbredt i byen.
En annen ting som forskning har vist, er at kunnskapsnivå og utdanning hos foreldre ofte henger sammen med vekt hos barna. Uten å være for bombastisk, så vil jeg gjerne tro at det er høyere andel med høy utdannelse som bor i byen.

Så kan en tenke litt på kostholdet. Både det søte og salt snacket er mye mer utbredt nå enn før. Selv om foreldre kanskje føler at de er strenge på det punktet så vil en kjapp og totalt ærlig gjennomgang av all snacks, både drikkenes og annet, nok vise en markant forskjell i inntak nå enn hva vi var vant til.
Ferdige varianter som er tilsatt palmeoljer, transfett, herdet fett og hva har du er en mye større andel av kostholdet vårt enn det var før. Jeg tror at dette er den største synderen og at denne type fett er mye mer skadelig enn en kanskje tror i dagens samfunn.
Nesten uansett hva man kjøper i butikken så er det noe som er tilsatt en av disse. Og selv om man tilstreber å lage alt fra bunnen, så vil det snike seg inn både her og der, og litt til.

Gammel 21-06-12, 14:03   #113
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror ikke nødvendigvis porsjoner har noe å si.
Er vokst opp på gård med et høyt aktivitetsnivå og 4 skiver frokost og lunsj, en svær middag som gjerne inneholdt 8 (!) komler avsluttet med 8 skiver til kvelds var ikke uvanlig. Jeg var og er tynn som en strek.
Men 90% av maten var av skikkelig god gammel heimalaga variant. Vi hadde ikke mye råd til torogreier, og det meste ble nyttet på gården.
Det vil si at kostholdet inneholdt virkelig minimale mengder palmeoljer, transfett og herdet fett.
Vi hadde ikke begrepet lørdagssnop og det ble drukket minimalt med brus.

Gammel 21-06-12, 15:26   #114
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at dette også har sammenheng med typen mat. Hvem har lyst på digre porsjoner med kokte poteter, liksom? Eller tørr kneipp med et tynt lag pålegg? Vi spiste til vi ikke var sultne mer. Nå smaker maten så mye bedre, og det er ikke fordi det er mer poteter og brød i den.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 20:10   #115
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers er det jo veldig mye mer tilgjengelig lettfordøyelig mat. Den store sjokoladen da jeg var liten er den lille nå. Økonomipakkene er blitt de vanlige, de små får man bare kjøpt på teateret omtrent. Og det er mer utvalg av ting som smaker godt. Det er større sjanse til å gå på en smell hvis kjøleskapet er fullt av godsaker enn hvis det står en ost, en melk og en pakke salami der. Og det er større sannsynlighet for å stikke en ekstra tur på butikken når denne har åpent til kl 23 alle dager enn da man måtte stresse for å rekke den etter jobb.

Dette med by og bygd tror jeg har med at det er flere høyere utdannede mennesker som er bevisste i byene. Det betyr ikke at folk på landsbygda er dumme, men av en eller annen grunn er det sånn at lavere inntekt drar med seg mer overvekt og andre problemer. Samt at det kan være lite tilgang på venner. Det er ikke fullt så stimulerende å være ute i aktivitet alene.

Gammel 21-06-12, 20:13   #116
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er mye rett i det Katta sier. Da jeg var liten, var det vanlig at jeg og søsknene mine delte en pose med potetskruer. I våre dager blir en sånn pose regnet som liten, og noe man fint kan gi til bare ett barn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 20:46   #117
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

E

Dette med by og bygd tror jeg har med at det er flere høyere utdannede mennesker som er bevisste i byene. Det betyr ikke at folk på landsbygda er dumme, men av en eller annen grunn er det sånn at lavere inntekt drar med seg mer overvekt og andre problemer. Samt at det kan være lite tilgang på venner. Det er ikke fullt så stimulerende å være ute i aktivitet alene.

http://www.nationen.no/2012/02/22/la...entar/7269513/

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 20:49   #118
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er sant. Jeg og broren min fikk en Riegel eller Hazla av bestemor da vi vokste opp.. etterhvert som vi vokste til så synes vi jo den sjokoladen var bitteliten.

Gammel 21-06-12, 22:18   #119
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Lite nytt, ikke kilder, forsøk på å få det man sier til å høres ut som forskning uten referanser, sammenblanding av mange ting, synsing, moralisering og dårlige formuleringer er min begrunnelse for at jeg synes den er urteit. Veldig dårlig ville sikkert vært en bedre formulering.

Jeg syns ikke det hun skriver på noen måte er provoserende, men så føler jeg meg heller ikke truffet. Jeg syns hun har mange gode poeng.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å begrense fruktinntak er ikke anbefalt av myndighetene. (At man ikke skal bøtte i seg lass med frukt er sikkert sant, men dette er ikke et så stort problem at det kvalifiserer til å gå ut og "avbefale" det, all den tid man vet at folk flest ikke er flinke til å nyansere. 8 av 10 vil lese det hun skriver som "frukt er fullt av sukker og skal unngås", og legge til for egen del "så da kan man vel like godt gi opp og spise sjokolade. "

Jeg leste det ikke sånn som deg, tydeligvis.
Og det er faktisk anbefalt at bare 2 av 5 om dagen er frukt.

Gammel 21-06-12, 22:28   #120
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Den var i grunn bra sagt

Du kuttar opp løk, selleri, og gulrot. Freser det i panne, og kjører det til mos med stavmiksar. Så har du i tomat på boks. Fres gjerne det også, så får du bort tomatklumpane. Da har du kamuflasjesaus. Men du må sjølvsagt da ha barn som et tomatsaus....

Nemlig. Da må man ha barn som spiser tomatsaus.

Det har ikke jeg.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:08.