Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsnøytrale leker - finnes det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-12, 07:50   #1
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?

Jeg fatter ikke at dere mener fly og brannbiler, lekehus, sykehus og sykebiler er gutteleker!

Gammel 28-06-12, 09:45   #2
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg fatter ikke at dere mener fly og brannbiler, lekehus, sykehus og sykebiler er gutteleker!

Jeg tror ingen her mener at de lekene du nevner er gutteleker/jenteleker, men at innpakningen er laget slik at det oppfattes som om de er det.

En annen ting som gjør at biler o.l. ikke oppfattes som kun forbeholdt gutta i dag kan være at på 70-tallet ble man mer og mer bevisst på å gi jenter det som tidligere ble oppfattet som gutteleker. Det er vel ikke før senere at det er blitt "vanligere" å gi gutter dukker også?

Jeg fikk mitt første barn i 1995 og mitt siste i 2003. Utviklinga har gått fra at lekene er i kjønnsnøytrale pakker til å bli mer og mer rosa/lyselå. Jeg synes den utviklinga er trist og et paradokse med tanke på at samfunnet ellers bestreber seg på likestilling mellom kjønnene (noe som også ble nevnt i artikkelen i første innlegg).

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.