|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Akkurat hva jeg hadde tenkt å skrive.
![]() |
![]() |
#102 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg ville ikke hatt noen skrupler med å la dem som ville ha det ta et glass vin eller to til maten. Så sant ikke det var noen i familien som lett tipper over da. Vinen er selvfølgelig til de voksne. Jeg kjenner at jeg ikke helt skjønner problemstillingen.
![]() |
#103 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp og her er det kun snakk om få personer som vi vet kun tar et glass eller toppen to. Vi som vertskap blir ikke å innta noe da vi skal holde på mye den dagen og skal kjøre etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
En som trener
|
Jeg tenker som Nenne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Absolut ateist
|
Det bestrider jeg ikke, jeg har bare ikke sett noe til dette enorme flertallet det snakkes om.
![]() |
#107 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?"Alle" i klassen min drakk da de nærmet seg 15 år. Selv var jeg på min første fest der jeg drakk alkohol to uker før jeg fylte 14.
![]() |
#108 |
Guardian of the galaxy
|
Det var på det grunnlaget jeg også svarte i sted da. Jeg følte at diskusjonen var gått over til å handle om hvorvidt ungdom drikker og hvordan foreldre ikke kan vite om det.
![]() |
#109 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg tviler ihvertfall på at rødvinservering til maten i konfirmasjonen har noe med hvor tidlig vi begynte å prøve alkohol og hvor mye vi drakk.
![]() |
#111 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Stuper inn for å gi mitt besyv med angående alkoholfrie soner: Jeg tror egentlig at å la en konfirmasjon være alkoholfri vs. å ha noen glass og et begrenset utvalg vin stående ved koldtbordet, har relativt liten betydning.
![]() |
#112 |
X First Lady
Ja jeg også¨men altså det er faktisk mange som overhodet ikke drikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Introvert optimist
|
Man må ikke se seg alldeles blind på den debutalderen da. Jeg ble sjenket alldeles snydens full i påska da jeg var drøyt 14 og et halvt og ble så grundig vaksinert at jeg vel ikke smakte alkohol på tre år. Så selv om jeg drakk ekstremt lite i tenårene debuterte jeg tidlig. Bare som et eksempel.
![]() |
#114 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg og de fleste av mine klassekamerater lå dritas en eller annen plass så og si hver helg på ungdomsskolen. Et vanvittig flertall ungdom på 14 + drakk på den tiden, kan bare huske at det var "sossene" som holdt seg unna. Håper det er blitt bedre nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
ræv med ører
Nå kommer sikkert mange med "naive, godtroende Olympia" tilrop, men det får så være.
![]() |
#116 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Min mor var alkoholiker selv, så ja, min barndom var ikke akkurat preget av regler og det å bli passet på, desverre. Men de andre hadde tilsynelatende strengere foreldre og mer ressursfylte hjem, så jeg vet ikke hvordan de slapp unna med det. Men drikking var SVÆRT utbredt på min skole (som forøvrig min datter ALDRI skal gå på, det er vel byens, om ikke fylkets, verste skole når det kommer til alkohol, røyking og dop). |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ræv med ører
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?De kan gjerne ha vært ressursterke, de andre foreldrene. Særlig strenge kan de umulig ha vært. Og ikke kan de ha fulgt med heller. :bastant: Det er faktisk ganske vanlig for tretten og fjortenåringer å måtte være hjemme i titiden, og de foreldrene som ikke oppdager at ungene går på fest klokka fem og kommer hjem dritings klokka ti bør virkelig ta en runde med seg selv. Likedan de foreldrene som tar det for god fisk at ungen "går på fest til klokken ti og sover over hos bestevenninna etterpå" uten å dobbeltsjekke.
![]() |
#118 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg er selvsagt helt enig med deg. Jeg bare forteller hvordan det var i min omgangskrets og på min skole i den tiden. Heldigvis var jeg ikke en av de verste, og jeg ble ganske "ordentlig" det siste halve året på skolen, da fant jeg nye venner som hadde sunne fritidsinteresser istedetfor å være dritas og ligge med halve nabolaget (noe jeg heldigvis ikke gjorde) hver helg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Godt skrevet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
frakoblet
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg hadde ikke hevet øyenbrynene om jeg hadde blitt servert alkohol i konfirmasjon, men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det selv. Da burde i såfall konfirmanten selv få vin, og man sjenker jo ikke mindreårige. Selv om jeg ble det.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|