Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-07, 19:37   #101
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg hadde ikke servert alkohol på en dag som er til for et barn.

Akkurat hva jeg hadde tenkt å skrive.

Gammel 04-04-07, 19:47   #102
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke hatt noen skrupler med å la dem som ville ha det ta et glass vin eller to til maten. Så sant ikke det var noen i familien som lett tipper over da. Vinen er selvfølgelig til de voksne. Jeg kjenner at jeg ikke helt skjønner problemstillingen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:49   #103
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg ville ikke hatt noen skrupler med å la dem som ville ha det ta et glass vin eller to til maten. Så sant ikke det var noen i familien som lett tipper over da. Vinen er selvfølgelig til de voksne. Jeg kjenner at jeg ikke helt skjønner problemstillingen.

Nettopp og her er det kun snakk om få personer som vi vet kun tar et glass eller toppen to. Vi som vertskap blir ikke å innta noe da vi skal holde på mye den dagen og skal kjøre etterpå.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:52   #104
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg tenker som Nenne.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:59   #105
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg var ikke fylt femten da drikkinga begynte og jeg var selvsagt mors beste barn.

Forøvrig har ca halvparten av de niendeklassingene jeg har drukket en eller flere ganger. Jeg tror ikke de er unormale for sin alder.

Det bestrider jeg ikke, jeg har bare ikke sett noe til dette enorme flertallet det snakkes om.

Gammel 04-04-07, 20:16   #106
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ikke helt argumentet "da JEG var 14 eller 15"... det er da aldeles irrelevant for Nelles familie.

Gammel 04-04-07, 20:25   #107
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Alle" i klassen min drakk da de nærmet seg 15 år. Selv var jeg på min første fest der jeg drakk alkohol to uker før jeg fylte 14.

Min mor og far var oppegående, engasjerte foreldre som trodde de hadde full oversikt over hvor jeg var og hvem jeg var med til en hver tid.

Jeg fikk selvsagt ikke lov til å dra på slike fester.

All drikking behøver ikke skje på natterstid. Spesielt ikke for nysgjerrig ungdom. Og man trenger heller ikke drikke så mye at foreldre merker det.

Helt sant.
Dette har lite med hovedinnlegget å gjøre, men jeg følte at det ble tvilt på at foreldre kunne være oppegående og ansvarsfulle hvis ung ungdom drakk.

Forresten så røyket jeg fra jeg var 14 til jeg var 16 før jeg fortalte det til foreldrene mine også. De hadde ikke visst noe fra før.

Men jeg kan godt se for meg at det er store forskjeller rundt om i landet.

Gammel 04-04-07, 20:27   #108
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg trodde Nelle hadde fått svar og at diskusjonen omkring hennes konkrete spørsmål var avsluttet.. Tar jeg feil?

Det var på det grunnlaget jeg også svarte i sted da. Jeg følte at diskusjonen var gått over til å handle om hvorvidt ungdom drikker og hvordan foreldre ikke kan vite om det.

Gammel 04-04-07, 20:30   #109
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tviler ihvertfall på at rødvinservering til maten i konfirmasjonen har noe med hvor tidlig vi begynte å prøve alkohol og hvor mye vi drakk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 20:46   #110
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Det er jeg veldig enig i.

Gammel 04-04-07, 21:25   #111
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stuper inn for å gi mitt besyv med angående alkoholfrie soner: Jeg tror egentlig at å la en konfirmasjon være alkoholfri vs. å ha noen glass og et begrenset utvalg vin stående ved koldtbordet, har relativt liten betydning.

Da vil det være viktigere om anledninger som normalt sett "alltid" er med alkohol en gang i blant ikke er det: Blåtur med jobben, uten alkohol. Grilling med bare lettøl av og til.

Og en annen ting: Ha gode alkoholfrie alternativer som blir servert med samme selvfølge som øl og vin i middagsselskaper eller til fest! Gud bedre så lei jeg har vært av å drikke farris, vann og ymse blandevann (tonic er virkelig IKKE godt!) i middager og på fest gjennom dette svangerskapet!

Gammel 05-04-07, 00:07   #112
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Statistikken forteller at gjennomsnittsalder for alkoholdebut ser slik ut:
2006

Øl-14,7 år
Vin- 15,2 år
Brennevin- 15,2 år

Jeg vet at mange 14-15 åringer drikker, men ble overrasket over at debutalderen gjennomsnittlig var så lav.

Ja jeg også¨men altså det er faktisk mange som overhodet ikke drikker.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 08:19   #113
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja og det synes jeg gjør denne gjennomsnittsalderen veldig lav.

95% av totalen har drukket når de fyller 20 år. At da gjennomsnittsalderen for alkoholdebut kan være så lav var veldig overraskende for meg. I og med at det er mange som ikke drikker som femtenåringer og venter til de er nesten 20 må det likevel være et betydelig antall som er 14 og til og med under 14.

Man må ikke se seg alldeles blind på den debutalderen da. Jeg ble sjenket alldeles snydens full i påska da jeg var drøyt 14 og et halvt og ble så grundig vaksinert at jeg vel ikke smakte alkohol på tre år. Så selv om jeg drakk ekstremt lite i tenårene debuterte jeg tidlig. Bare som et eksempel.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 09:17   #114
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og de fleste av mine klassekamerater lå dritas en eller annen plass så og si hver helg på ungdomsskolen. Et vanvittig flertall ungdom på 14 + drakk på den tiden, kan bare huske at det var "sossene" som holdt seg unna. Håper det er blitt bedre nå.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 10:05   #115
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg og de fleste av mine klassekamerater lå dritas en eller annen plass så og si hver helg på ungdomsskolen. Et vanvittig flertall ungdom på 14 + drakk på den tiden, kan bare huske at det var "sossene" som holdt seg unna. Håper det er blitt bedre nå.

Nå kommer sikkert mange med "naive, godtroende Olympia" tilrop, men det får så være.

Jeg våger å påstå at de barna som "ligger dritas så å si hver helg i ungdomsskolen" har særdeles sløve foreldre. Når vi snakker barn i tretten og fjortenårsalder så synes jeg de trenger å være hjemme i helgene FØR foreldrene har lagt seg. Og det er ganske vanskelig for en fjortis å være sørpedritings og komme hjem uten at foreldrene skjønner det. Hadde det vært min fjortis hadde festen neste helg vært avlyst, helt klart. Og når de sover over et annet sted, så forventer jeg samme oppførsel av foreldrene til den de sover over hos. Alles barn kan være søkkfulle en gang i ungdomsskolealder, men det skjer da vitterligen ikke hver helg... Hva slags regler var det hjemme hos dere at du klarte å gjøre det uten at de merket det? Trengte du ikke være hjemme i helgene?

Jeg skjønner at det blir mye vanskeligere med en gang unga nærmer seg 16 og 17, men 13-14åringer tror jeg at foreldrene kan unngå å la seg drikke full hver helg. Greit, så er vi de kijpe foreldrene som krever at barna er hjemme først av alle andre festdeltakere, men det kommer jeg i så fall til å være rimelig stolt av.

Det er som Stein Erik Ulvund sa på TV om hjemme-alene-fester: De foreldrene som lar barna gå på fest uten å vite hvor de er, om det er voksne hjemme osv flere ganger på rad kan man vel beskylde for å ikke følge med. Og det at alle andre gjør det betyr ikke at man som forelder må tillate det ogsål.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 10:08   #116
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor var alkoholiker selv, så ja, min barndom var ikke akkurat preget av regler og det å bli passet på, desverre. Men de andre hadde tilsynelatende strengere foreldre og mer ressursfylte hjem, så jeg vet ikke hvordan de slapp unna med det. Men drikking var SVÆRT utbredt på min skole (som forøvrig min datter ALDRI skal gå på, det er vel byens, om ikke fylkets, verste skole når det kommer til alkohol, røyking og dop).

Mitt barn kommer til å bli passet på, tror meg. Gud jeg skal passe på henne. Jeg blir vel skikkelig upopulær, men det får så være. Heller en kjip mamma som passer ekstra godt på ungene sine, enn en sløv mamma som har barn liggende dritas et eller annet sted.

Gammel 05-04-07, 10:11   #117
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

De kan gjerne ha vært ressursterke, de andre foreldrene. Særlig strenge kan de umulig ha vært. Og ikke kan de ha fulgt med heller. :bastant: Det er faktisk ganske vanlig for tretten og fjortenåringer å måtte være hjemme i titiden, og de foreldrene som ikke oppdager at ungene går på fest klokka fem og kommer hjem dritings klokka ti bør virkelig ta en runde med seg selv. Likedan de foreldrene som tar det for god fisk at ungen "går på fest til klokken ti og sover over hos bestevenninna etterpå" uten å dobbeltsjekke.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 10:14   #118
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg er selvsagt helt enig med deg. Jeg bare forteller hvordan det var i min omgangskrets og på min skole i den tiden. Heldigvis var jeg ikke en av de verste, og jeg ble ganske "ordentlig" det siste halve året på skolen, da fant jeg nye venner som hadde sunne fritidsinteresser istedetfor å være dritas og ligge med halve nabolaget (noe jeg heldigvis ikke gjorde) hver helg.
Jeg aner som sagt ikke hvordan de slapp unna hjemme, men de gjorde altså det.

Gammel 05-04-07, 10:31   #119
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Nå kommer sikkert mange med "naive, godtroende Olympia" tilrop, men det får så være.

Jeg våger å påstå at de barna som "ligger dritas så å si hver helg i ungdomsskolen" har særdeles sløve foreldre. Når vi snakker barn i tretten og fjortenårsalder så synes jeg de trenger å være hjemme i helgene FØR foreldrene har lagt seg. Og det er ganske vanskelig for en fjortis å være sørpedritings og komme hjem uten at foreldrene skjønner det. Hadde det vært min fjortis hadde festen neste helg vært avlyst, helt klart. Og når de sover over et annet sted, så forventer jeg samme oppførsel av foreldrene til den de sover over hos. Alles barn kan være søkkfulle en gang i ungdomsskolealder, men det skjer da vitterligen ikke hver helg... Hva slags regler var det hjemme hos dere at du klarte å gjøre det uten at de merket det? Trengte du ikke være hjemme i helgene?

Jeg skjønner at det blir mye vanskeligere med en gang unga nærmer seg 16 og 17, men 13-14åringer tror jeg at foreldrene kan unngå å la seg drikke full hver helg. Greit, så er vi de kijpe foreldrene som krever at barna er hjemme først av alle andre festdeltakere, men det kommer jeg i så fall til å være rimelig stolt av.

Det er som Stein Erik Ulvund sa på TV om hjemme-alene-fester: De foreldrene som lar barna gå på fest uten å vite hvor de er, om det er voksne hjemme osv flere ganger på rad kan man vel beskylde for å ikke følge med. Og det at alle andre gjør det betyr ikke at man som forelder må tillate det ogsål.

Godt skrevet!

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 10:50   #120
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke hevet øyenbrynene om jeg hadde blitt servert alkohol i konfirmasjon, men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det selv. Da burde i såfall konfirmanten selv få vin, og man sjenker jo ikke mindreårige. Selv om jeg ble det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.