Sv: Kl. 10 får vi vite dommen
Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.
Jeg synes ikke det er problematisk å skrive at man ønsker Breivik alt vondt på et slikt forum som dette. Det gjør ihvertfall jeg. Være seg juling, eller hva det måtte være.
Han er, i mine øyne, ferdig med å være menneske. En gang i verden har han vært et lite uskyldig barn, men han er nå et monster som ikke fortjener noen ting. Jeg er i mot dødsstraff som prinsipp pga faren for å avrette uskyldige, og jeg er glad for at Norge ikke praktiserer dette. Likevel mener jeg at dette er den mest riktige straffen for ABB.
Det må være lov å hate. Rosetog og "å holde hender med kjærlighet" holder ikke i lengden for han jeg kjenner som fikk en livredd oppringning fra dattera si den 22. juli. Hun hørte skudd og løp fortvilet rundt på Utøya mens hun snakka med faren sin på tlf. Så sier jenta; "Å pappa, der kommer det en politimann, nå er vi trygge". Sekunder etterpå hører faren to skudd i telefonen. Faren har i dag problemer med å takle livet sitt pga ham som "vi må huske på er et menneske og som vi må ta et kollektivt ansvar for."
Selvfølgelig er det lov å hate, føle seg kvalm, være sint og alle andre følelser. Det er ikke det jeg skriver. Men jeg mener det er bra om den offentlige debatten ikke blir en "øye for øye"-debatt, der man forteller åpent om alt det vonde man ønsker for Breivik. Jeg mener at etter 22/7 er det ekstra viktig å holde på prinsippene våre. I Norge banker vi ikke opp forbrytere. Vi ta ikke livet av dem heller.
At samfunnet tar et kollektivt ansvar for å forbygge ekstremisme (ikke kollektivt ansvar for Breivik som du vrir det til), betyr ikke at det forventes at de som har 22/7 tettest på seg må ta ansvaret. Mange av dem gjør det likevel, og det imponerer meg.