Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Skal du se «90 minutter»?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-12, 10:22   #1
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hva er det med denne filmen som er så viktig? Er det et godt budskap oppi all volden?

Jeg har jo ikke sett den, så det er vanskelig å svare på. Men sånn generelt i forhold til tematikken tenker jeg at det er viktig å få frem noe om at vold i nære relasjoner kan ramme hvem som helst. At det aldri er greit. At mennene - og i blant kvinnene - som utøver vold mot partner ikke nødvendigvis lyser ondskap når du går forbi dem på gaten. At man bør være flinkere til å spørre, enten man er fastlege eller venn. Noe om mekanismene, det at grensene flyttes på en så subtil måte at man gjerne må ristes mentalt både grundig og lenge for å se det selv.

Ja, og at "æresdrap" (tøysebegrep forøvrig) ikke bare er noe de driver med i Pakistan.

Gammel 10-09-12, 10:47   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg har jo ikke sett den, så det er vanskelig å svare på. Men sånn generelt i forhold til tematikken tenker jeg at det er viktig å få frem noe om at vold i nære relasjoner kan ramme hvem som helst. At det aldri er greit. At mennene - og i blant kvinnene - som utøver vold mot partner ikke nødvendigvis lyser ondskap når du går forbi dem på gaten. At man bør være flinkere til å spørre, enten man er fastlege eller venn. Noe om mekanismene, det at grensene flyttes på en så subtil måte at man gjerne må ristes mentalt både grundig og lenge for å se det selv.

Ja, og at "æresdrap" (tøysebegrep forøvrig) ikke bare er noe de driver med i Pakistan.

Dette er viktig.
Det er lite som får meg så sur som når folk står frem på andres vegne og sier ting som "ikke snakk om at denne personen har gjort dette. Jeg kjenner vedkommende."

Joda. Man kan godt kjenne folk, men dette vil man antagelig ikke vite likevel. De aller fleste av oss kjenner en eller flere familier der vold og/eller rus er et tema. De fleste av oss vet ikke om hvilke disse familiene er. Men med en statistikk som sier at åtte prosent av alle norske barn lever med familievold så sier det seg selv - de aller fleste kjenner noen.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.