Sv: Kjønnsløs oppdragelse
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Dette trodde jeg også, helt til jeg oppdaget at uansett hvor mye jeg prøver med dukker, er han ikke interessert. Han vil gjerne trille dukkevogna altså, men han vil trille hva som helst, og det skal helst ikke være noen dukke oppi, men "kosen". I stedet ble traktorer og fly den store greia, noe ingen har "tilbudt" ham i det hele tatt. Huset var så godt som fritt for leketraktorer og lekefly til lenge etter at interessen oppsto.
Sånn kan det godt være, og det er vel oftere at de velger tradisjonelt enn at de ikke gjør det. Sånn sett har jeg to gutter som leker med dukker og bamser (med rollelek og klesskift og full pakke sånn sett selv om jeg har anskaffet halvhjertet), to gutter som liker bygging og konstruksjon, en som leker med biler (den samme som også leker mest med dukker faktisk) og en som leker med biler, men da bruker bilene som figurer i rollelek. Og en baby som spiser biler. Unger er og blir ulike uavhengig av kjønn, og selv om de fleste barn velger tradisjonelt når det kommer til leker og klær synes jeg det må være opp til barna å definere dette selv. Og vår jobb å støtte dem istedenfor å putte dem i "guttejente"-båsen eller gud forby "iiiik-vi-må-passe-på-så-han-ikke-blir-homo"-båsen som endel ville putte vår eldste i.