Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Vil du være med på en religionslekse?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-12, 21:07   #1
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Tja... Jeg synes vel det er ganske tydelig at det først og fremst handler om relasjon? Skapelsen av en relasjon, ødeleggelsen av en relasjon, ønsket om å gjenopprette relasjon, og gjenopprettelsen?

Gammel 20-09-12, 22:29   #2
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Enig med Mav, jeg synes det er ganske fjortis å trassignorere tunge kulturbærende tekster på den måten.

Ok, jeg synes det er ganske fjortis å ikke respektere mine valg når det gjelder religion.
Kulturbærende? Hvis vi ser på dagens samfunn, var det religiøse tekster som gjorde at vi fikk et fungerende demokrati?
Var det kirken som var drivkraften bak de sosiale rettigheter vi har her i landet?
Hadde religion noe som helst med likestillingen av kjønnene å gjøre? (Ja, bortsett fra å kjempe mot med nebb og klør, altså.)
Var det kristendommens kulturarv som ga oss 8 timers arbeidsdag, rettigheter som arbeidstakere, krav på pensjon og sykepenger?
Eller var det arbeiderbevegelsen alt sammen?
Akkurat hva har religion gjort for å få fram det samfunnet vi har, og er så stolte av, i dag?
Akkurat hva har jeg gått glipp av, siden jeg på trass ignorer denne teksten som tydeligvis er så viktig for å forstå samfunnet jeg lever i?

Når alt det er sagt: Jeg HAR faktisk lest bibelen, men det er 25 år siden og jeg leste den mest for å kunne svare i diskusjoner.
Den gjorde ikke spesielt inntrykk og betyr ingenting for meg.
Jeg konkluderte med at Jesus var verdens første sosialist og at vi har en god del felles verdier, utover det er det en grei eventyrsamling som har blitt utnyttet til det ytterste for å gi de få makt over de mange oppigjennom historien.
Skiller seg ikke så mye ut fra en del andre religioner, altså.
Jeg tror jeg lettere kan sitere fra Ringenes Herre enn fra Bibelen, da dette er en bok som betyr mer for meg.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Sir Limpalot: Også du da. Du skal jo ikke gå fjortis. (prøver å jobbe inn nytt uttrykk.)

Atte hæ?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

For en fin tråd!

Jeg må tenke litt på hva jeg skal svare på leksen, men kan nevne at jeg leste barnebibelen fra perm til perm mange ganger som barn, og at jeg synes bibellesing gir en grunnleggende kulturkunnskap som de fleste kan ha godt av.

Da går jeg ut fra at du er troende selv?
For meg som ateist er IKKE bibelen noe jeg ønsker at mine barn skal lese i ung alder, spesielt ikke kombinert med en ekstremt kristen lærer som gir sine drypp.
De må gjerne lese den når de er gamle nok til å vurdere sannhetsgehalten i den selv, men jeg kjemper med nebb og klør mot alt som lukter av forkynnelse.
Jeg har som sagt lest den, uten at den gjorde inntrykk, og skjønner ikke hvilke grunnleggende kulturkunnskap jeg altså har gått glipp av, belær meg gjerne.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Tja... Jeg synes vel det er ganske tydelig at det først og fremst handler om relasjon? Skapelsen av en relasjon, ødeleggelsen av en relasjon, ønsket om å gjenopprette relasjon, og gjenopprettelsen?

Det er vel kanskje litt av poenget, at man aktivt må tolke/rasjonalisere for å få ting til å passe inn med egen tro.
Men det er vel gjerne derfor det kalles TRO.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.