Sv: Vil du være med på en religionslekse?
Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.
Jada, det er jeg enig i, men jeg er altså ikke enig i at det er viktig å ha lest bibelen for å kunne spørre om, og forstå, en del av de mest vanlige symbolene.
Nei, det har du rett i. Jeg mener ikke at man bør eller må lese bibelen. (eller jeg syns det er mange fantastiske historier der, og at man burde lese den på grunn av det. Men det synes jeg også om bøker som 1001 natt, Alvdalstrilogien, Innvandrer serien (Moberg), Harry Potter, LOFTR. Men det er jo et personlig synspunkt jeg har. Jeg er glad i gode historier og god litteratur, og det er ekstra fint når de sammenfaller.)
Men jeg mener altså at man bør ha en del kjennskap til historiene i bibelen. Jeg synes feks det er rart hvis man ikke vet noe om den religiøse bakgrunnen til påsken, helt uavhengig av om man er ateist eller ikke.
Og det er vel det jeg oppfatter som tvert i det første innlegget ditt. Jeg vil jo tro du vet om mange bibelske historier (feks hvordan Jesus ble født og døde), og jeg tenker jo at selv om du er ateist, burde du se det almenngyldige i mange av historiene og moralen. Jeg er ikke religiøs, det vil si: Jeg tror ikke på en Gud og/eller en skaper, men jeg har alikevel ingen motforestilling mot moral som "Den som er ren kan kaste den første sten" og jeg kjenner også historien hvor disse ordene opptrådde (og jeg kan jo legge til at for min egen del er ordene "Gå bort og synd ikke mer" like viktige. Man kan ikke tilgi folk uendelig mange ganger. Man må kunne kreve noe fra begge parter: Tilgivelse hos den ene og endringsvilje hos den andre.)
Sist redigert av him : 21-09-12 kl 12:16.
Årsak: leif
|